Häst.
Hej alla Keramiker.
Jag är ny medlem här och jag skulle behöva er hjälp och råd. Jag ska skulptera en större häst i stengodslera ståendes på sina fyra ben och jag undrar hur jag ska gå tillväga under torkning och bränning så att inte benen går av? Ska den stå upp eller ligga ner när den torkas och bränns..? Hoppas att ni kan ge mig lite bra tips.
Tack på förhand.
Marielle
VA
Eller, jag trodde ett du hade en häst som gick på tå ben.
Det blir nog ännu svårare.. Kanske felformulerat men det jag menar är att hästen ska stå på sina fyra ben utan att stå på någon platta eller med hjälp av något annat hjälpmedel.
Hur ser den ut, har hästen realistiskt tunna ben? I så fall vill man lägga den, men då är risken att benen skevar i bränningen… Varför vill du högbränna? Skulpturer brukar man bränna i lägre temperatur om de inte har en form som håller sig även när skärven sintrar och mjuknar.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Tack för ditt svar. Jag har tidigare arbetat i lergods och tycker många gånger att skulpturerna blir så sköra och tänkte att stengodslera skulle fungera lite bättre i vissa fall.
Finns det möjlighet att göra den i delar och montera ihop efter bränning?
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
Hej Abbis.
Tack för ditt svar och bild, och ni andra. Då vill jag bara fråga hur du gör när du tar bort det inför skröj bränningen. Jag stöttade upp en stor häst så en gång med lera men då blev det sprickor i benen när jag tog bort lerpelarna. Det ser ut som pelare från ugnen, kanske har du de kvar under hästen när du bränner..?
Tack.
Har du frigång så att leran har plats att krympa kan du ha pelarna kvar .Min häst orkade stå på benen när den va torr..🙂.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/