Hopplös drejdag
Idag har jag haft en förfärlig dag vid drejskivan, leran var helt hopplös och ville inte som jag, det hjälpte inte hur jag lirkade och tjatade.. inte ens en gång när jag blev riktigt förbannad.. suck.. jag fick upp krukan så fint till att börja med sen börja leran larva sig och fladdra retfullt i kanten och det blev lika hela tiden med varje klump.. jag försökte om och om igen.. tänkte jag ska banne mig inte ge mig.. de sista blev väl halv bra men riktigt nöjd blev jag inte. Behöver leran kanske "fostras".. har jag varit lite för slapp på sista tiden så den börjar ta sig friheter?? hm.. kanske det går bättre i morgon?
Usch så irriterande det är när det inte funkar som man vill … Det kanske är meningen att man just den dagen ska göra något annat?
Hoppas det går bättre i morgon!
/Sofia
näää, sådär får den inte bära sig åt, skicka leran upp på sitt rum! 

sååå….. den olydiga leran var hos dig idag…undra på att mina kursdeltagare drejade så bra idag, fasten det var första träffen efter sommmaruppehållet…… tids nog så hamnar den till någon "strängare" det går nog bra i monn igen….. ska du se

Den var hos mig förra vecka….

Jag brukar oxå få såna dagar då allting bara blir skit. Envis som jag är brukar jag försöka rädda sakerna men det blir sällan bra. Vet inte riktigt vad man ska göra för att slippa dessa dagar, kanske bara inse att det är "fel" dag för drejning.

Jag hade den dagen i tisdags. Det är fruktansvärt och man förstår inte vad man gör för fel för man gör bara precis som man brukar, med samma gamla lera som alltid. Och så blir det bara skit helt plötsligt. Och istället för att ge upp så försöker man rädda grejerna och det blir inte bra…
Jag kan inte skylla på leran den skötte sig fint..jag hade gjort 12 muggar,beskickat satt dit öron och emblem..skulle "bara" stämpla dom i botten..hade ställt 6 muggar på en spånplatta och den på kanten av bordet..sista muggen och hela plattan i golvet../ -vad jag sa är inte så viktigt..några gick att rädda,,en fick vara hopptryck och sne bara för att..en påminnelse om att man måste tänka hela vägen till ugnen..
#7 Shit, vilken otrur för dig. Skulle dreja två skålar idag. Gick inte heller som jag ville. Meeeeen, jag tror jag måste byta drivrem.För skivan går lite långsamt. Mitt i en skål så lossnade remmen. Fick välta drejskivan för att sätta fast remmen igen.Men skålen stod snällt kvar. Har alltid trott att jag är dålig på att centera lera med cham.Får ta i som tusan och då saktar skivan farten. Det kan väl inte vara normalt????

Nej, det ska väl skivan klara. För mig gick det bättre idag, leran var "lydigare", den våga väl inte annat som jag skällde o svor igår.. konstigt att det är så omöjligt ibland?
Alltså måste min rem bytas ut. Tucker inte riktigt att det går tillräckligt fort. Sen som du säger LeWe ska skivan klara att ,man tar i. Frågan är om jag klarar det, att ta i?????
Det finns något somheter remspray. Har ingen som hälst erfarenhet av det på drejskiva, men det gjorde susen på min åkgräsklippare! och försöket tar ju bara några sekunder…

Min gamla drejskiva fick jag byta rem på då och då, det blev som du skriver Vanja att drejskivan sackade efter, då var det dags att byta. Min gamla drejskiva är från Seeman. Köpte den 85 men den funkar bra fast den låter mycket och som sagt man får byta rem ofta om man använder den mycket. Nu har jag en annan sen några år.
Vanja-K, du ska inte behöva "ta i", det är teknik som gäller. Min drejskiva har en säkring som går så fort jag tar i för mycket. I början gick det åt många säkringar, men nu var det väldans länge sedan jag fick lov att byta. Så fort det börjar kärva så måste du ta mer slicker. Alltså inte enbart vatten, utan det bästa är när du har blivit ordentligt lerig om händerna. Tar du för mycket vatten så sköljer du bort "glidmedlet", slickern.
/Sofia
Gick lite troll i det där med dåliga drejardagar,för när jag hade läst det och sen skulle ut och göra glöggmuggar som ju i vanliga fall går som på löpande band,vad händer..jo det går skitkasst.sen funka det.Jag har en drejskiva med kon drift och tycker att den är det bästa som finns!Tyst och snabb,hade tur när jag köpte den begagnad.Frågade en rutinerad keramiker och hon sa att den kan du ha tills du dör.Den bara går och går och sackar aldrig vad jag har märkt.