Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 1005 ggr
poja
0

Glasyr är mums.

För första gången idag fick jag se vår gamla kattgubbe slicka av den svartmatta glasyren på skålar som stod och väntade att få hoppa in i ugnen. Vad är det han kan gilla så? Annars är det en mycket kräsen katt.Tror ni att det är skadligt för honom.

lotta2
0

Hehe, katter är underliga varelser. Jag hade tre katter som fick flytta ut i verkstaden pga allergi i familjen, en av dom en gammal hankatt han också, han älskade fullständigt en av mina glasyrer (en hemsk svartglasyr  som färgar av sej överallt pga mycket järn i), och om jag råkade spilla lite när jag glaserade med denna glasyren ( till hans lycka hände det ju ofta också)  hoppade han genast fram och skulle hjälpa till och äta upp spillet. Vilket också innebar att han trampade i glasyrresterna och hoppade omkring överallt i verkstaden med röda tassar och avtryck överallt. Så till sist fick jag doppglasera utanför  i stället… Det verkade inte bekomma honom illa iaf, han dog av naturliga orsaker pga åldern.

Men jag skulle gissa på att det är intrerssanta mineraler i glasyrer som  vissa gillar, och så länge det inte är dom värsta giftiga mineralerna tror jag inte det är någon större fara, det är nog inga större mängder som dom brukar äta upp..kanske var det bara något som luktade gott och han var tvungen att testa. Men å andra sidan har jag en katt som älskar sparris på burk och inlagda tunna ättiksgurkor också, så om katters smak vet jag inet mycket mer än atyt den verkar vara väldigt individuell…