glasyrer
Hej
Jag arbetar som lärare på Estetiska programmet och undervisar bl.a. i formgivning. Där finns några gamla glasyrer som jag inte längre hittar i sortimentet hos Cebex eller Cerama. De är inköpta av någon annan lärare för mer än 5 år sedan.
Det är:
Ljusblå med prickar 1341
Saragassoblå 42119 (stengodsglasyr 53)
Gräsgrön 2420
Och ett paket som det bara står Stengodsglasyr 56, 42139, på.
Det står inte på paketen vad det är för flyttal, bränntemperatur eller om det är något annat speciellt att tänka på. Den sista vet jag inte ens vilken färg den har.
Finns det någon som känner till dessa glasyrer och som kan ge mig råd om dem?
Mvh
Ulrika
Kom på att jag glömde en fråga om en glasyr som heter Stjärnhimmel blank 2427.
Den ska enligt information och bild i katalog och hemsida från både Cebex och Cerama bli: "Mellanblå botten med jämnt fördelade gula fläckar".
När jag använt den blir den helt jämngrå. Inte tillstymmelse av några gula fläckar eller något blåaktigt överhuvudtaget. Bara grå.
Jag har blandat och bränt enligt rekommendation och prövar flera gånger med samma resultat. Använt vit stengodslera.
Har någon något svar på detta mysterium?
Mvh
Ulrika igen :)
Hej,
Jag har precis provbränt Stjärnhimmel blank 2427.
Mitt resultat är blågrått tätt med gula fläckar ovanpå.
Jag bränner upp till 1240 grader (med 10 minuters hålltid) kanske är det en skillnad mellan oss?
I mina tester så kom jag fram till att:
Jag har sett att det blir gult beige om det är för tunt, lite mer grått om det är ännu lite tjockare glaserat och till slut bäst om det är glaserat med normal tjocklek och täckning. Svårt att beskriva, men jag gjorde i alla fall ett försök att beskriva… ;)
Jag har ännu inte bränt något större föremål, bara testplatta och liten skål.
//Susanne
//Susanne Sundström