bubblor
Bubblor brukar vara så sköra så de brister vid tryck eller av sig självt. Och går de sönder kan det bli glassplitter i koppen - farligt! Jag skulle nog låta dem gå i kras är jag rädd.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Vilken lera är det?
fyleleran
Jag hade samma problem med lavalera. Prövade att skröjbränna i 1000 grader på någons inrådan med det hjälpte tyvärr inte. Jag gav upp den leran. Men det vore ju synd om du skulle behöva ge upp fyleleran. Det finns många som använder denna underbart vackra lera och som borde kunna tipsa dig vad du ska göra för att undvika bubblorna.
De där bubblorna ser inte ut som underbränningsbubblor, dvs sådana som "krasar" när man trycker på dem. De se mer ut som överbränningsblåsor, dvs hårda upphöjningar i själva leran, och inte i glasyren. Inte ovanligt hos järnhaltiga leror i kombination med ett värmearbete i överkant….
Jag kan ha fel, men att döma av bilden tycker jag att de ser så ut….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Det är inte så att det är skröjat i för låg temperatur så att orenheterna inte har bränts bort?
Jag har för mig att jag hade det problemet en gång i tiden och fick rådet att höja skröjen lite, eller förlänga utjämningen.
Jag hade också problem med fyleleran och bubblor. fick av Lokatta tips om att köra långsam skröj med lång utjämning för att alla "orenheter" ska hinna komma ut. Har inte haft problem efter det.
tack för alla tips,konstigt ändå att detta inte skett efter alla dessa år innan
När ugnens element slits, förlängs bränntiden på toppen av kurvan, och till slut uppstår sådana här överbränningssymptom (som jag tror att det är). Dvs om man inte kompenserar med succesiv topptemperatursänkning.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Fyle-leran har genom åren varierat i kvalitet, men är oslagbar när den är som bäst! Klar favoritlera!