Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 4387 ggr
Tant Apelsin
0

Bränning

Hej!

En fråga som lyder som följer, om man ska bränna stora föremål i glasyrugn som går upp i temperatur rätt snabbt, typ 0-900 grader på 10-30min (skulle ju kunna vara en liten frityoljeugn 😊) är det något speciellt man bör tänka på till skillnad från när man bränner saker som är små o medelstora? Eller är det samma lika, oavsett storlek på godset?

Har gjort lite större skulpturer i storleken famtag, eller överkropp minus huvudet 🤪

Tänker om det tex är extra viktigt att ha en platta gjord i samma sorts lera under så den vidgar sig samma som godset för att slippa sprickor eller så?

Tack o bock på förhand! 😃

Ride84XL
0

Stora keramikföremål lär ju knappast klara 0-900 på 10-30 min utan att spricka. Det man behöver göra är ju att reglera ner effekten så stigningen blir långsammare. 

Jag har en elugn (som också kan göra 20-900°C på 13-18 min beroende på hur mycket man stoppat in) - där reglerar jag effekten steglöst med PWM  och det blir rätt likt så som det blir på en gasugn där man skruvar manuellt på brännarens effekt. Det man får tänka på är ju att tempen alltid går väldigt fort upp i början (kör jag full effekt från start så är jag uppe i 400°C på bara ca 2-4 min - svårt att mäta t o m för pyrometern hänger inte med) - samtidigt är det ju vid lägre temperaturer föremålen är känsligast för temperaturchock. Så har man grejer som är känsliga mot temperaturchocker måste man alltid skruva på väldigt lite effekt i början och sen öka efter hand. 

På en oljeeldad ugn kanske det är svårt att få ner brännarens effekt tillräckligt utan att den slocknar i början. Men då kan man ju t ex köra med en liten gasolbrännare (som inte drar så mycket gas) upp till kanske 400°C där man sen drar igång oljebrännaren.

Exakt vad som är "säkra" tider beroende på föremålens tjocklek och storlek kan nog andra här svara bättre på (jag använder mest min ugn till andra grejer än keramik). Men om man reglerar så stigningen blir jämn (dvs t ex 100-500°C ska inte gå fortare än 500-900°C) och att den totala stigtiden 0-900 blir ca 1 timme så är man nog rätt säker i dom flesta fall. Vid skröjbränning måste man dock gå långsammare än så eftersom det oftast finns vatten i leran som måste få tid på sig att koka ur utan att spränga leran.

Tant Apelsin
0

Mitt brännschema är väl beprövat o funkar finfint! Är glasyrbränning det gäller så det är skröjat gods.

Nu gällde min fråga om det är nått extra man bör tänka på när man bränner stora föremål till skillnad på mindre föremål 🙂

Ride84XL
0

Ok - läste inte helt noga. Då har du ju redan kört ugnen och i skröj måste man ju verkligen gå upp sakta - då ska väl inte glasyrbränning vara några problem.

Skillnaden med större föremål jämfört med mindre så är det ju mest det att man måste gå upp långsammare jämfört med mindre - för att dom ska hinna värmas upp jämnt (annars spricker det). Annars är det ju inte så stor skillnad vad jag vet - nån annan här kanske kan fylla i med nåt.

Leramani
0

Se upp med tjocka ställen, de kan torka bra mycket långsammare än resten av föremålet och risken för fuktsprängning ökar rejält.

De Lapsus Resurgam

Derst
0

Varför så bråttom? ? Kul om det fungerar, men  riskabelt. Och, hur smälter glasyren ut i förhållande mot en långsam ugn. Skillnaden blir stor i glesa gasugnar! Inte någon fördel glasyrmässigt tycker jag. Ang. plattan kan du ta chamotte under skulpturen, inte för finmald bara o ett tunnt lager räcker. Berätta hur det blev när du har bränt!

Tant Apelsin
0

Fördelen är att jag kan bränna reducerande ute i trädgården med gammel frityolja!

Räven smälte om nosen och tappade en bit av svansen men så var formen som en boll och sättplattan stor nog att bara hålla honom under magen så hela ansiktet stod i lågan. Inte helt optimalt! Men testar man inte får man inget veta. Ej heller kan man bromsa sig ur en uppförsbacke 🤪

Vill man börja dividera om det är möjligt att bränna så över huvudtaget så kan jag svara med ett ja, ja det är det. Jag har massor av fina gubbar o kruk/vas/burkar och mindre rävar som är brända så 🙂

Finfinemang går det! 😃

Är man mer nyfiken på Tanten kan man kika här: www.TantApelsin.com

MEN, ett stort MEN : är man kunnig keramiker läser man på egen risk, jag är hobbyamatör så finns säkert miljarders med faktafel. Och likt många andra människor gillar jag att lära mig, men inte att bli skriver på nosen. Så var snälla! 😊

stefanandersson
0

Vad roligt att se Tant Apelsin! 

Lycka till med bränningarna 👍

Har eldad en ny sorts testugn idag men den funkade dåligt. Försöker få bort kompressorn helt för en tystare frityrbränning.

Record
0

#6 Tant Apelsin

"Änna imponerad av de däringa du visar", Händig 😎

Tant Apelsin
0

Oh, borde ju framgått i mitt tidigare svar att ugnen är stefanandersson s konstruktion! Lärde mig under en fin kurshelg av kostruktörern himself, kan rekommenderas!

#7 - Spänannde! Kan inte för mitt liv komma på hur en sån ugn skulle se ut! :) När du lyckas med det får du gärna ha en steg 2 kurs. Eller kanske ett kompendium som man kan få köpa! Tror mina grannar (och föräldrar och jag) hade uppskattat det hela.

#8 - Åh, tack! 😊

stefanandersson
1

#9: det är din ugn nu :) Det fungerar inte perfekt än förbänningen blir inte varm nog. Jag har fått det att fungera med lite tryckluft så kompressorn går inte ofta men helt utan skulle vara roligt. Tyvärr blir aldrig en sådan ugn lika snabb 😡🤪😂