Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1886 ggr
Leramani
1

Glasyrkokning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Några glasyrer på ett glasyrprov har blåsor, en del ser ut som kratrar med vass kant.  Är detta pga för hög värme?

De Lapsus Resurgam

Leramani
0

Eh.. det är bränt 1240 på fyle-lera, med glasyrer som alla tål 1240.

De Lapsus Resurgam

Leramani
1

Hittade en tidigare tråd om samma sak, även då på fylelera.  Ska följa råden där att dels ta ner tempen en bit,  kan ju vara att ugnen blir varmare än den ska,  dels köra skröj med lång utjämning.

De Lapsus Resurgam

Ulla
1

Har du länken till den tidigare tråden. Kan vara intressant för andra med samma problem som hittar din fråga här.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

susanne.k.wall
0

Kan också vara att glasyren inte "kokat färdigt".  Den har inte hunnit smälta helt utan blivit avbruten under själva smältprocessen. Jag skulle prova att antingen ha längre utjämning eller lite högre temperatur. Lycka till!

Bjørg
0

Hei dere! Jeg har samme problem. Leier meg inn på et verksted der jeg ikke brenner selv så jeg har ikke kontroll over hvorden det brennes. Har forsøkt,etter tips,  å legge tynnere glasur men uten hell så nå begynner jeg å tro det er brenningen og ikke meg som gjør noe galt. Hva tror dere?  Hvis noen har lenker  til tilsvarende tema så tips meg gjerne om hvor jeg finner dem🙂

Bjørg
0

Og så glemte jeg… Er det noe jeg kan gjøre for å redde denne (og de 15 andre)… Brenne på nytt, kan det funke?

Leramani
0

Jag körde igen med lägre temperatur, 1220, och 20 minuter utjämning,  med skröj innan till 995 grader med 10 minuters utjämning.  CuO på fylelera.

Det blev såhär. :(  Glasyren rann neråt och rann över en annan glasyr, fick blåsor som är mycket vassa.

Jag körde samma glasyr på en annan lera samtidigt, som prov, och där blev den matt blygrå,  med utseende som om den inte smält ut ordentligt.  Vad gör jag för fel??  😮😞🤔

De Lapsus Resurgam

Leramani
0

Ingen vet???

De Lapsus Resurgam

Leramani
0

Jag fick ju inga svar här, så jag frågade  Ulla på Dreja i Göteborg. Hon rådde mig att köra längre utjämning på glasyrbränningen, och det fungerade.  Men varför en  CuO i cebex 2209 transp stengodsglasyr rinner på Fylelera, visste hon inte.

De Lapsus Resurgam

Bo§e
4

Fylelera innehåller ovanligt mycket svavel och kolpartiklar, viket i samband med järninnehållet kan ge underliga glasyrresultat.   Under fylelerans "glansdagar" på 70-talet, var den både älskad och hatad för sina "speciella" egenskaper, som ibland "ställde till det" och ibland skapade trevliga och unika överraskningar. Sammantaget kan man säga att Fyleleran inte lämnade någon likgiltig…🙂

Fyleverken rekommenderade 1 timmas utjämning vid skröjbränningen för att avlägsna så mycket "oönskade" material som möjligt (har för mig att det t.o.m. stod angivet på paketen), och den behandlingen hjälpte, i alla fall i någon mån.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

abbis
0

En av anledningarna som gjorde att jag slutade med Fylelera..😭

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Leramani
0

En timme?!  Okej.  Den är skön att dreja,  men jo man får märkliga resultat med glasyrerna.  Jag får använda den till sånt som bara ska tittas på.  Lång utjämning vid glasyrbränningen fungerar någorlunda.

De Lapsus Resurgam