Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 6596 ggr
Linoja
1

Chün-glasyr

Ni som är vassa inom keramik, vad är Chün-glasyr för något?

LenaR
1

Försökte googla till något exempel men hittade inga tyvärr. Ch¨un är en ljusblå skimrande glasyr, som man får av en blandning mellan fosforglas och kvartsglas. Fosforglaset ligger som bubblor i kvartsglaset, och ljusbrytningen ger en blå ton. Jag tror inte man får fram den i oxidationsbränning.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
1

Här är en vas av Ian Dowling, fast den är infärgad med järn också. Det är därför den har de snygga harpälsrinningarna.

Här står det lite mer om chun. Det är från samma sida, så man kan klicka vidare från endera länken.

Linoja
1

Låter glamouröst med lite skimmer!

Har hittat ett recept i Cooper, nr 141 bestående av

•  50 fältspat

• 4 Zinkoxid

• 10 dolomit

• 10 kalciumkarbonat

• 3 bentonit

• 23 kvarts

Kägla 5, 6, 7 & 8.

"Klar, opalescerande blå Chün-glasyr vid oxidationsbränning, särskilt vid lägre temperaturer. Halvgenomskinlig, blågrå vid reduktionsbränning"

LenaR
0

Vad bra, jag tänkte just fråga om någon visste ifall det gick att få chun vid oxidation! Säg till om du testar den Linoja!

avalon
1

Jag använder chun glasyrer i oxidationsbränning, och det blir bra (blåaktigt och skimrande). Nu har jag ofta haft engober under och det där riktigt chun aktiga syns nog bäst på Porslinslera. Men det är snyggt ! Det speciella är väl att glasyren blir blå utan någon oxid.

LenaR
0

Lämnar du ut recept Avalon?

Linoja
3

Alternativt Cooper nr 148, samma temp

• 38 natronfältspat
  • 14 kalciumkarbonat
  • 12 zinkoxid
  • 6 ball clay
  • 30 kvarts 

"Halvklar Chün-glasyr. Halvgenomskinlig, vacker Chün vid oxidation. Mer transparent vid reduktion."

Variant: 1,5% kopparoxid ger genomskinlig turkos färg vid ox. Variabelt blodröd vid red.

Variant: 2% tillsats av mangankarbonat blir genomskinlig skimrande blå/rosa vid ox. Klar grågrön vid red.

LenaR
0

#2 Helt fel! Det är en dubbelglaserad vas, med först en harpälsglasyr och sedan en chun. Så chunen ser man inte så mycket av!

#7 Vet du, den där beskrivningen känner jag igen. Den glasyren har jag testat. Och jag testade den med koppar och mangan. Den var verkligen skimrande!

avalon
2

6, Javisst. Det här är nog en cooper, den jag använt mest.

Fältspat 46

Dolomit 6

Kvarts 30

Zno 6

Kalciumkarbonat 10

Kaolin 2

Jag tyckte inte den blev snygg direkt på leran, den är så transparent och snorig, men på engober och på andra glasyrer kan den bli superfin. Den är på det blå svarta fatet som jag har i fat utställningstråden, på svart engobe.

LenaR
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack Camilla!

#7 Linoja Fotade 148:an som den blev i min ugn. Jag har fotat med mobilkameran, så kvliten är inte helt lyckad. Jag tycker båda infärgningarna är lovande, särskilt den med koppar. Inget blåskimmer i den transparenta dock!

Linoja
0

#10 Vilken temperatur bränner du i? Har problem att komma upp över 1230 i min. 

Den med koppar ser mer grön än turkos ut, är det så?

hansw
2

Hej!

OM CHÜN 

Nigel Wood skriver i sin utmärkta bok ORIENTAL GLAZES att om förekomsten av ungefär 2,4%P2O5 (Fosforoxid)finns i glasyren så erhåller man millioner små bubblor svävande i glasyren.Detta gör att glasyren bli opaliserad o med järnförekomst i glasyren så kan blå Chün uppstå.

SiO2  Al2O3 CaO K2O+Na2o Fe2O3 P2O5 CuO MgO 

70,3   10,6   5,9      5,0         2,3      7,2     spår     blue Chün

68.2     9,5    7,1     5,9         2,5      8,0     spår     blue Chün

72,8     9,94   8,8    4,57       1,58     0,5          1,5  violetChün

Ja detta blir man ju inte klokare av. Tydligt är att Fosfor i t.ex.Benaska eller kalcium -fosfat bidrar o även förekomsten av Järn.Benaska inför en opalisens och förekomsten av aska i glasyren kan åstadkomma Chün effekt oxå.

Hans Wagndal

LenaR
0

Linoja, jag bränner till kägla 8, men det kan ju hända att glasyren har brett bränningsintervall!

Kopparinfärgningen skulle jag beskriva som grön med blått skimmer. Den är blåare än vad bilden visar. Och manganinfärgningen är mer lila IRL, den ser mest brun ut på bilden.

hansw
1

Hittar två recept på Chün.

141 Klar Chün-glasyr    1200-1260 grad.

Fältspat            50 

Zinkoxid             4

Dolomit             10

Kalciumkarbonat 10

Bentonit              3

Kvarts               23

Klar, opalescerande blå Chün-glasyr vid oxiderande bränning , särskilt vid  lägre temperatur. halvgenomskinlig , blågrå vid reduktion.

319 Blågrå Chün-glasyr          1260--1290 grad.

fältspat              40

Kalciumkarbonat   9

Bariumkarbonat    8

Zinkoxid               4

Benaska               4

Ball clay                5

Kvarts                 30

Röd järnoxid          1,5%

Halvblank glasyr med Chün-effekt.  I reduktion dämpad gräddfärg med ljusblå fläckar.

Har ej testat dessa själv. Hittat i någon bok.

Hans Wagndal

LenaR
1

#12 Hans, den boken Oriental glazes är otroligt aptitretande! Där finns så vackra glasyrer! Fast de flesta hänger på att man reducerar, och än har vi ingen gasugn i verkstan :( Men snart hoppas jag vi har det!

Keraleij
3

jag har för mig att när jag gick på folkhögskolan i Leksand, så använde vi stråaska till chünglasyr. Vassen på tjärnen nedanför skolan skördades och brändes när det låg is där. Stråaskan hade just innehåll av fosfor och var därför lämplig.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

pyromanen
1

Fick för mig jag vill testa nåt litet prov av nån chün. Bränner i veckan så jag hinner inte beställa hem några ingredienser, så jag vill försöka få till något med det som finns hemma.Tänkte ställa proverna väl skyddat från salt i saltugnen. Reducerar ganska så mycket och celadon brukar bli bra.

Ingredienserna i #7 coopers 148 har jag. men den blir väl inte nåt blå eller?  Har ingen benaska.  Stråaska kanske jag kan göra…  det är ju rätt liten mängd som behövs, kanske kan skörda lite gammal torr vass o elda.

Om man vill göra lite egen benaska, hur högt måste man då bränna benet? (min enda elugn är en liten liten lergodsvariant). Eller räcker det att slänga med nån benkota i vedpannan (ca 1000 grader) och mortla ner den sen?

pyromanen
0

Eller finns det tillräckligt med fosfor i "vanlig" vedpanna-aska för att få blå färg i en chün?

stefanandersson
3

Du kan få blåa toner av vedpanneaskan men gissningsvis ska den tvättas riktigt myclet. Har aldrig lagt mycket tid på chun-prover men benaska och dolomit tycker jag är intressant att stoppa i vid test på askglasyrer; så om du har dolomit skulle jag rekommendera ett extra test med lite. Jag har fått några strålande resultat med mer av ett nuka-recept som flussas extra i saltet till en glasig chun.

[perlennart]1
4

Vanlig aska är helt fint, både gran, tall, björk och bok inehåller ca. 10-12% fosfor i askan det sämsta träslag som jag vet är äpple, bara ca. 1,6% fosfor. Så du kan glömma benaska om du vill.

pyromanen
0

#19  Såg väldigt fina foton i Phill Rogers askglasyr-bok av nuka. Hur mycket järn tror du det funkar ha i leran under en nuka om man nu ska hoppas på fina färger lite åt det blåa?

stefanandersson
1

#21: nuka och chün mår ofta bra av en järnengobe/ kaki under sig vilket borde innebära att även de järnhaltigaste lerorna kan fungera bra. Jag hade goda resultat med en röd lera från cebex som liknar mörk fyle och tärns 590 (prgi hette den kanske) under en krämig nuka/chün. De jag prata om i salt var ovanpå ljusa stengodsleror dock.

Istid
0

Vilken roll har zinkoxiden i dessa recept?

Ulla
0

Puttar åt mig själv😉

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_