Eureka! Om elementen...
Hej! Ni som följt mina tidigare inlägg om när elementen rasade ner vid första glasyrbränningen. Fick tillbaka elementen, satt i nga märlor och körde nu en till glasyrbränning på mkt lägre temp (1200) Allt gick bra med bränning o element förutom att många glasyrer inte smält ut vilket ju var väntat. Käglorna visar sytt ugnen haft ca 1200 grader. Alltså stämmer det med automatiken. Kom på vad jag måste ha gjort för fel första gången! Det stod i instruktionerna att om man vill se vilken temperatur ugnen har så kan man vrida tillbaka mätaren tills det klickar, sedan vrida upp den till max igen o sätta på On Troligtvis har jag gjort detta (kanske både en o två gånger!?) EFTER ugnen varit uppe på max o vänt. Har ju inte vetat hur lång tid den tar på sej… Då det verkar ha varit så hög temperatur förra gången så har jag nog bränt upp till max flera gånger, typ som en JÄTTELÅNG utjämningstid. Nåja, är glad nu att jag börjar lära mej ugnen o att elementen nog kommer hålla nu. Dessutom blev en glasyr jättefin i 1200 grader o det är ju bra att veta. Plus de tunnaste smyckena blev oxå fina. Tack igen för alla proffsiga råd o pepp! Det hjälpte mej att fixa detta o oxå att inte vara så rädd för att våga försöka själv Hälsningar från Anna
Härligt! Då kommer det att gå lätt som en plätt nästa gång. Det är verkligen sant att det är av misstagen man lär sig.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_