Frågor kring pyrometer termoelement
Hej,
Är det någon skillnad på termoelementen i diverse ugnar?
Eller har alla ugnar samma modell? I så fall vilken?
Vilken sort är vanligast, om det finns nån sån?
Vad kostar de i runda slängar?
Vad är det som brukar få dem att "gå sönder"?
Livslängd, finns det några riktlinjer för hur länge de håller utan yttre våld som att man slår i den och den går av..?
Blev nyfiken då jag såg en annons på Blocket nyligen på en pyrometer.
Idag jobbar nästan alla keramikugnar med mätsystemet "Typ S", dvs PtRh 10%. Dock får man se upp med vissa engelsktillverkade produkter, som ibland använder det litet lömska systemet "Typ R", dvs PtRh 13%. (PtRh = Platina-Rhodium). Lömskt, därför att dessa givartyper inte går att skilja åt med ögat, och förväxling leder till missvisning. Man måste helt enkelt förvissa sig om vilket system som gäller, innan man beställer reservdelar.
"Typ K", dvs NiCr (Nickel-Krom), används ofta i glasfusingugnar, och förekommer också ibland på äldre "lergodsugnar". Detta system är olämpligt för högre temperaturer än 11-1200°C, eftersom givarna har en tendens att "ätas upp" ganska fort, till skillnad mot "S" och "R"-givarna, som har mycket lång livslängd (om man inte slår sönder dem förstås…)
Det är viktigt att givarkabeln är av samma typ som mätsystemet, och att kabeln vänds rätt, så att man inte får "dubbel polvändning", som är en förrädisk fälla man lätt kan gå i om man inte känner till "spelreglerna"…..
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jag har en typ K som håller bra ännu. Det har väl varit 60-80 uppvärmningar till över 1200°C. Varav en 10 ggr kanske har varit 1280+. Men det är ju ganska få drifttimmar i jämförelse med keramikbränning då uppvärmningarna sällan tagit mer än 1 timme (där sista biten från 1200 till maxtemp legat på minst 5°C/minut). Dock har jag ofta stannat kvar på topptemp efter att jag nått den (utjämning) i ca 20-60 min.
Tänker man på vad en typ S sensor kostar så kan man ju byta sensor typ 5 ggr innan man betalat lika mycket. Så när den håller så länge som den ändå gjort är det ju inte riktigt värt att satsa på typ S i mitt fall. Däremot om jag bygger en ugn för över 1300°C i framtiden så (jag har funderat lite på att använda en ljusbåge eller grafitstavar skyddade mot luftens syre i rör, som värmekälla. Men nu har jag precis satsat rätt mycket pengar på lite av mina andra intressen - kamerautrustning för filmning. Så det får bli senare).
För en automatisk ugn är det dock inte att rekommendera att köra typ K över 1200. Om sensorn pajar så kan ugnen överhettas (eftersom automatiken tror tempen i ugnen är lägre än den är).