Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 1527 ggr
[rolnor]
9

Det lackar..

Vill önska alla på forumet. GOD JUL och GOTT NYTT (ler) ÅR

Ojsan!
0

En sån fin form och glasyr! 😊

Ulla
0

Trevligt med en filmhälsning. God Jul till dig med.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

nyburgaren
0

Fin kristallglasyr Rolnor. Tycker du ska testa Goldstuff kristaller som nästa projekt du som har möjlighet till reduktion i din elgasugn

nyburgaren
0

Kan du lägga upp receptet Rolnor. Tack på förhand..

nyburgaren
0

Hade varit bra med att  dela med sig av bilder och erfarenheter  av recept brännings kurvor etc.. ett utbyte så vi kan komma fram en bit.. vi här i vår lilla ankdamm eller i vår lilla badbalja  har vi inte nåt långt.. man får leta amerikanska sidor  för att hitta ngt intressant i.. hoppas vi kan ändra på det med öppenhet och gemensamt arbete.. kanske jag har fel men jag tror inte det..

stefanandersson
0

Fint! Hur löser du nederkanten bäst (om det är droppar där)?

[rolnor]
2

44 ferro 3110 22 kvarts 30 zinkoxid 8,8. Titandioxid 0,2 litiumkarbonat Bränner till 1260 full fart sen ned till 1100 och stannar där mellan 1-3 timmar betoende på hur stora kristaller jag vill ha. Tyvärr är halten kobolt jag anger i filmen fel, det ska vara 0,2% men jag kan inte garantera detta, längesen. Den blir bäst på Porslinslera.

[rolnor]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett skäl till att jag inte kastar mej över nyburgarens inbjudan om sammarbete är att jag är så nöjd med mina glasyrer jag har och det är mödosamt blanda och bränna prover, dessutom dyrt när man inte har mindre provugn. Jag ska dela också ett oxblodsrecept som jag är extatisk över, det har varit med här förr, reducerar jag från 900 så blir den delvis grå/brun/svart/roströd antagligen pga nån slags carbon-trap, reducerar jag från 1000 så blir den mera blodröd. Ni får läsa på snedden, sorry. Den blir fin på cs950 stengodslera.

[rolnor]
0

Ska säga att jag använder kalifältspat från cebex NGP tror jag det är.