Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3730 ggr
stinalord
0

Skarpa mönster

Jag vill göra skarpa (svarta) mönster i en skål, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Om jag målar dem med färgkropp eller oxid så blir det svårt att ha glasyr också, det blir otydligt(?). Och jag vill att hela skålen ska vara glaserad.

Alltså, finns det något sätt att göra skarpa mönster som inte flyter ut på eller under en glasyr?

poja
0

Du kan skära ut mönster med en mirett. Sen tar du svart engobe som du låter ligga på gips så att lite vatten går bort så att du får en lerpasta som du spacklar i utskärningarna. Låt torka något, sen tar du och skrapar bort överflödet. Det blir knivskarpt. Jag kommer inte håg riktigt, men jag tror metoden kallas scrafitto. Rätta mig om jag har fel, någon.

Ulla
0

Den tekniken som du beskriver heter mishima eller nåt liknande. Scrafitto är när du lägger på ett lager med t ex engobe som du sedan ristar igenom ner till den underliggande leran.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LeWE
0

Heter det inte tartsia??? eller liknande?

abbis
0

mishima är när man täcker leran med en engob och sen skrapar fram leran under .man glaserar sen med en transparent glasyr.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LenaStina
0

Jag använder mej av färdigblandad underglasyrfärg som jag köper på Keramikexperterna. Den flyter inte ut i glasyren utan behåller sin skarpa linjen. Kan målas på torkat eller skröjat gods. Kostar ca 60 kr för 50 ml tror jag. Den är dryg. Finns i många olika kulörer.

Keraleij
0

Man kan också göra schabloner av tidningspapper. Den kan vara antingen positiv eller negativ (alltså skära bort det som ska färgas eller en mall för det som ska sparas ut). Fukta tidningspappret med en svamp, det slickar fast fint mot läderhård lera. Måla på engobe, helst ett par lager för att det ska bli riktigt skarpt. Låt torka tills det inte kladdar (det kan skyndas på med fön eller varmluftspistol). Pilla bort pappret.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Ulla
0

Jag var tvungen att kolla upp de båda orden. Glad I boken Making Marks står det så här:

Mishima (Punch´ong) …. it is a combination of of impression and slip inlay.

Sgraffito can be done directly into the clay, through a layer of slip or pigment or even through glazes. …. Sgraffito drawings made directly into the clay can be further enhanced by filling the lines with ceramics colorants. The colorants can be applied as a solution with water, then cleaned of the excess with a fine scouring pad. Or they can be applied with a ball of cotton wool and powdered color.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bruzapetra
0

Intarsia kallar jag det för när man fyller ett hålrum med engobe.  Precis så som Poja beskriver. Blir jättefint tycker jag!! Och som sagt skarpa kanter och inget som flyter ut!

LeWE
0

Ja.. intarsia var det ju..

lotta2
0

Intarsia tycker jag mer är träinläggningar eller stenarbeten. Sgraffito  är bara ristning i leran utan ifyllning. Jag håller med Ulla, Mishima är det ord som står i mina böcker men dom är ju mest på engelska. Kanske finns det en  försvenskning någonstans. Själv kallar jag det bara till vardags "rista och fylla med engobe /skrapa bort" …