Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkurserutbildningar
Läst 3105 ggr
lotus
0

raku-helg

Hej,jag funderar lite på att få ihop ett litet gäng till att bränna tillsammans till våren.Vi skulle kunna va` hemma hos mig.Hur ligger intresset?Tanken är att alla har  erfarenhet tidigare samt att vi kanske inte ska vara mer än 4-5.Allt är till självkostnadspris och vi tar med oss det vi har.Naturligtvis skröjade alster,ved,glasyr mm Jag har boende här och vi knyter till mat.Finns det något intresse?

Vanja-K
0

var bor du? Detta låter intressant.

lotus
0

Jag bor i Åsa,söder om gbg och jag tycker det vore kul att göra en sådan här grej för att dela med sig lite samt att det ibland blir så ensamt med att bränna själv brukar ioch för sig ibland bränna med andra, men det är kul att träffa nya entusiaster.Vill dock inte ha roll som ledare utan att alla kan ge och ta om sina kunskaper.

rakuLotta2
0

Jag bor i Vallda, så vi är inte så långt ifrån varandra. Kunde ta med min ugn oxå ifall det blir mycket att bränna….Kunde va kul att testa lite olika saker..som tex Vanja-ks hästhårsraku. Det känns lite meckigt att göra själv så då kan det va bra att va flera.

Jag är gärna med i så fall.SkrattandeLotta

lotus
0

GladKul att det finns ett intresse och självklart är det bra me´två ugnar,jag hade tänkt bygga en av lecablock.Har aldrig hört talas om hästhårs Raku,spännande.och det var ju det som var tanken att vi har ju lite olika erfarenheter så det blir nog jättekul.Tid får vi kolla närmare när vi blivit ett gäng

rakuLotta2
0

Det var Vanja-k som tipsade om det. Gå in på youtube och slå på horsehair Raku. En pytteliten filmsnutt visar det. Det är som att man gör egna krackeleringar med håren…eller släng på en fjäder så blir det ett fjäderavtryck.

Lilja
0

va kul jag är gärna med bor i Fjärås (nästan grannby till Åsa). När planerar ni att ha Raku helgen? Eventuellt vet jag två till som vill vara med./Lilja

rakuLotta2
0

Hej Lilja, jag kommer från Fjärås ursprungligen…tänk va käck den här sajten är…världen e liten…

Vi ses kanske då…Lotta

Vanja-K
0

Sök på goggle:  Home Grown Pottery. Där finns en del att läsa och se om horse Raku.

Vanja-K
0

En fil till att sökka, på goggle.. Horse hair Raku gallery 1

lotus
0

Kul, nu börjar vi bli ett gäng.Jag tänker mig att vi bränner i april ev maj någon gång ska kolla upp lite datum.Själv jobbar jag v.3:e helg.Lägg gärna egna förslag i min gästbok

troll
0

Å, jag skulle också vilja var med, men jag bor i Norrtälje (10 mil norr om Stockholm) Det blir nog för långt att åka. Ibland känns det verkligen som om man bor på fel sida av landet. Men ett härligt initiativ. När vi renoverat vår lillstuga ska jag nog göra något liknande. Tack för tipset! /Marie

Rozzy
0

Vi har alltid snackat mycket om hästhår jag och min gubbe… fast det har inte blivit av tycket det ser så vackert ut vi hade en tidning om detta som fick ben. Det hade varit så kul, jag hakar gärna på om jag får.

Marie

lotus
0

Det är kul med lite olika ide´r runt bränningen,jag kör nog på som jag brukar.Jag har redan en skiss till en vedeldad rakuugn som jag använt tidigare med goda resultat.Återkommer snart med ev.datum.Tanken med helgen skulle vara att delge varann och ha kul runt rakun,dvs man måste ha någorlunda erfarenhet runt bränningen ,det är ingen kurs.Sen kan man ju vara lite ringrostig det är jag .Ha det så gott Lotta

Rozzy
0

Jag kan ta med min ugn oxå

carriz
0

skulle vara trevligt att få vara med på denna Raku träff ! finns det plats kvar eller är kvoten upfylld ? skall träffen vara över en helg eller ett dygn?

Skulle vara kul att träffa folk med keramiken i hjärteroten.Flört

Caroline

Bregotta
0

Åh, hur kan jag ha missat denna tråden? Jag är också gärna med om det finns plats, bor i Fjärås jag med! Känner Lotta sedan tidigare, vi har gått på samma kurs o så har hon klippt mitt hår i många år…  Vore kanonbra och spännande att bränna tillsammans, jag har planer på att bygga en vedeldad så småningom så lite mer erfarenhet tillsammans med andra vore jättebra!Glad

Lilja
0

Oj vad kul den här saiten är! En Fjäråsbo till! Tänk jag som läst så många inlägg av dig Bregotta och så bor du granngårds. Ska bli jättekul när vi träffas och bränner Raku. Har funderingar på en rakutunna med gasolbrännare. Men kan tänka mig ha delad vårdnad med andra keramiker bränner gärna med andra. Vi kan ju spåna vidare på det när vi ses.

abbis
0

Min vännina sen 35 år tillbaka bor i fjärås utanför Kungsbacka

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Bregotta
0

#18 … nyfiken… är själv uppvuxen i Fjärås, bodde i Gbg när jag läste p universitetet och ett litet tag till men är nu tillbaka till rötterna…

abbis
0

Marianne heter hon ..är konstnär och bor 2km från havet i ett vitt mexitegelhus som ser österikiskt ut…och nu har jag fått totalt hjärnsläpp med adressen men å andra sidan kanske on inte vill skylta med den här…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Bregotta
0

# Nä, det förstår jag. Men tyvärr "ringer det inga klockor". Fjärås är rätt "stort" ( Nu är det nog många Fjäråsbor som ler - ja, ja allt är relativt…) både yta och innevånare… Kul när man börjar rota lite att så många har anknytning på ett eller annat sätt till varandra här på forumet, eller hur? Skrattande

lotus
0

Nu har jag kollat imin almenacka och jag kan helgen v.15 eller v.17,hur ligger läget för er andra som vill vara med meddela isåfall imin gästbok.Kul blir det och ja vi får väl skapa lite mer kontakt via gästboken

Rozzy
0

Jag hör av mig på Lotus gästbok nu, synes där.

lotus
0

Nu verkar vi blivit ett gäng,kul! Lägg gärna in era e-mail  i min gästbok så kontaktar jag er om vidare info tex adress mm,tider mm. Om det nu kommer någon eftersläntare så får den vara med i mån om plats..svårt om vi blir för många