glaserat
Nu har man glaserat tjockt två omgångar. liquorice black först sedan floating blue över har även oilspot med floating blue över tur man ha trefötter att sätta på om glasyren kasar något.. Även en saltugn igång över natten spännande dagar framöver.. Kul att man kan skapa spänningen själv…Keramik är verkligen roligt
Lägga en annan glasyr över oilspot har jag provat lite, låter intressant med den blå ovanpå. Saltugnen hur eldar du den, gas? Ser fram emot bilder. Instämmer helt, man kan ha väldigt kul med sin skaparlust och kreativitet på egen hand.
Det är gas jag eldar med… Jag tycker det är tråkiga är att göra grejjor men glädjen att tömma en spännande ugn så har man kraften igen… Ja bilder blir det säkert..
Vilka fina små grodor!Jättefina glasyrer! //Susanne
//Susanne Sundström
Läckert! Är det en oxblod på övre bilden? Dom är väl brända i oxidation?
oxiderande bränning oxblod den översta. Undre oilspot och liqourits black med floating blue över
Mums! //Susanne
//Susanne Sundström
Visst är det härligt man lägger ner massa timmar på att ta fram en glasyr med en fritta sedan är den plötsligt slut på marknaden.. Man får försöka hålla bollarna i luften ändå… Vill bara Tacka Seemanns keramik för all hjälp och kunnig personal..
Precis fått en ny bebis i blandarverkstan fritta 8640
En skitfin kristallglasyr på porslin 1270 utan hålltid + snabb bränning har ej provat men enligt datorn ska det fungera..
Fritta 8640 12.72
FFF fältspat 17.92
Krita 9.5
Zinkoxid 30.42
Kaolin 0.41
Kvarts 22.62
Titandioxid 6.40
Koboltoxid 1.5
Vad är det för sammansättning på 8640? Jag har bara använt 3110 till mina Kristallglasyrer, den är det lite bor i och det är nog inte optimalt för kristallerna.
Optimala är det inte men den här kristallaren är en eller var en av mina finaste på 80-talet.. Dom största är max 1,5 cm.. Optimala för ögat tycker jag dessa kristaller blir…
Segerformel 8640
1.0 Na2O
0.2 Al203
1.5 B203
3.5 Si02
Här är en till jag inte hunnit pröva på den nya frittan Brännes till Cone 6
Kanon som underglasyr till floating blue..
Liqourice
Fritt 8640 21,39
FFF Fältspat 10,63
Dolomit 7,0
Krita 8,96
Kaolin 16,74
Kvarts 35,27
Röd Järnoxid 9
Koboltkarbonat 2
Jo, mindre kristaller är fint också. En hel del aluminium i frittan, med den frittan i glasyren rinner det kanske inte så mycket? Lasse östman har mycket recept på sin hemsida, tror inte han använder piedestal under sina verk vid glasyrbränning så dom rinner nog inte så mycket. Har testat några av hans men det blev inte så bra, kanske är leran viktig, porslin brukar bli bäst för mina kristaller..
Jättefint, är ju en typ av glasyr som många kan testa eftersom den inte kräver reduktion.
Tycker ni ska testa glasyren receptet som ligger ute här på ifocus .. kan säga det är en idiot säker glasyr också.. Den allra finaste blå jag har sett.. Nu ska jag testa floating green som nästa utmaning..
Tror aldrig jag sett att nån testat recept som lagts ut här, inte mina heller. Är nog så att alla har händerna fulla med sitt eget. Hur är en floating green sammansatt? Har själv försökt få till en blå celadonglasyr, den blå färgen kommer från järn. Då är det viktigt att ha väldigt låg titanhalt i glasyren, lite motsägelsefullt med tanke på den höga halten titan i floating blue. Även leran och bränningen är kritisk för en blå celadon, min blev blå-grön, inte helt lyckad.
Har sett flera som nämnt att de testat recept som lagts ut här. Däremot har nog ingen har visat prov på det de gjort. De har istället haft frågor om glasyrerna. Jag själv har tex blandat Steinunns röda som Ulle lagt upp, utan att nämna det i forumet.
nyburgaren, den glasyr du avser i #19 är väl den som finns i kommentar #5 i tråden Blå effekt glasyr?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Ja det är den glasyren men också liquorice som grundglasyr innan man lägger den blå över.. Därav jag tog med receptet i den här tråden. Blå vacker färg kan man också uppnå med bara borglasyr över en järnglasyr eller penslad järnoxid på godset innan borglasyr ovanpå i elugn..
Hade en vacker floating green för längesen tror jag hade 0,2%CuO 0,2%CoO och 7%Fe2O3 i en borglasyr men den är svårare att återskapa nu hade andra rå materialer och inga analyser på dom nu..