Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 1088 ggr
Casiopeia
0

Tips till studiecirkel

Ska hoppa in och vara handledare i en liten keramik-studiecirkel imorgon och skulle behöva lite tips. Deltagarna är riktiga nybörjare, och jag  förväntas väl lära dom något …Fundersam

Har ni några tips på några bra och enkla nybörjaruppgifter som jag kan sätta dom på? Sista tummade dom och ringlade små skålar. Så småningom vill dom väl även testa att dreja- jag är inte superhaj på drejning så jag vet inte riktigt hur jag ska lära ut det. Kunskapen sitter ju mer i händerna och det är svårt att beskriva hur jag gör.

Vore grymmt om det fanns några sidor på nätet med bilder och beskrivningar på drejning och andra tekniker som man kunde skriva ut och ta med som inspiration. Någon som känner till något bra?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

EvaLeraMM
0

Efter tummning och ringling kommer kavling som ett ganska lågiskt nästa steg tycker jag.

Vanja-K
0

Jag tycker om de är nybörjare så fortsätt med ringling. Rätt häftigt att tumma ut en skål, som man sedan bygger på till något riktgt stort. Kavling som förra personen sa är ju också bra. det finns ju massor att göra inom detta område. Fråga om någon vill glättra. Om du gör en Terra sigillata så blir det ju superblankt och håller en del vatten. Sgrafittometoden är väl också bra att lära ut.Där finns ju oändliga variationer. Testa med att blanda olika leror. Marmorerat.

Jag tror att det är bra att lära sig alla andra metoder innann man börjar dreja. För då har man lite mer kläm på lera.

abbis
0

Något som mina nybörjare uppskattade var att formen blev bra..därför är det roligt att rulla korvar och bygga med dessa inuti en annan skål typ vispskål som har en öppen form ..lägg bara gladpack i mellan leran och skålen….skålarna kan stå kvar i formen tills dom är torra..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Vanja-K
0

Gå in på Ursäkta all skrift. Kunde inte kopiera enbart filen

Drejning av skål

DREJNING AV SKÅL. 1) Pressa ned fingertopparna i mitten av klösen till lämplig bottentjocklek och öppna med drag från centrum och utåt.
www.cerama.nu/drejskal.html - 3k - Cachad - Liknande sidor

Tallrikar & Skålar - Duka

enna sida. Där finn mycket bra bilder på alla tekniker.

sagabus
0

varför inte lite fri skulptur så att de får lära  känna leran samt deras egna formspråk? jag tycker skulptur är bra även för nybörjare, allt från smådjur till abstrakta organiska former ex.