Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1837 ggr
evaz
0

engobe som rinner?

Gråter

Jag har just plockat ut ur ugnen och vad har hänt? Jag hade engoberat i svart innan skröjbräningen och sedan skröjbränt. Därefter glaserade jag med Seemans vita sidenmatta. Det blir snyggt tänkte jag. Döm om min förvåning "engoben har runnit med glasyren" det fina mönstret är nu bara ränder. Varför? Vet någon vad som hänt

Bruzapetra
0

Kan det kanske vara en lergodsengobe på stengodslera? Det är vad jag kan komma på:D

susanne.k.wall
0

Det är alltid svårt när man inte ser sakerna, vet temperatur etc. Det kan finnas en mängd orsaker. Hade du gjort något prov innan du satte en hel ugn?

mangobango
0

Vad är skillnaden mellan en engobe och en glasyr?

Smältpunkter är svaret på din fråga. Engoben har smält och blivit glasyr. Sänk topptempen eller utjämningstiden om du kan göra det och fortfarande behålla glasyrens önskade utseende.

martensson
0

Det verkar som om du har något flussande typ fritta-glasyr i engoben. Har du gjort engoben själv eller är den köpt??? Du kan testa att blanda i lite kvarts och därmed få upp smältpunkten. Har ingen susning ifall det funkar men det kan ju vara värt ett försök  om du har blandat mycket engobe. Jag kan varmt rekomendera Anders Fredholms kurs i Glasyr. Där får man lära sig grunden för Segerformler så att man kan räkna om recept för att just få kontroll över alla konstigheter som kan uppstå. Lycka till!!!

evaz
0

Som tur är så hade jag bara två små skålar med denna kombination men tråkigt ändå. Engoben är till stengods och den har funkat tillsammans med annan glasyr. Jag ska pröva med lite kvarts o se om det blir bättre. Kan temperaturen vid skröjningen ev. ha varit för låg?  Fundersam