Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 5840 ggr
LeWE
0

Svartbränning

Har precis tittat i tunnan som jag eldade i i Lördags, trodde det skulle bli bra men det har knappast blivit nån svärta allsLedsen, fattar inte varför det blir så ibland? Jag hade brännt godset ganska högt (1100) men det brukar funka ändå. Vet inte om jag ska orka göra om det eller kanske "patinera" istället. Har nån nåt förslag?

Lena

LeWE
0

Jag hade alltså brännt godset "innan" svartbränningen i elugnan 1100 grader.

Hanna--
0
zzaga
0

Varför bränner du skröjen i så hög temp? *nyfiken*

Vilken lera är det du använder?

Jag skröjer min VM lera i 950 och det brukar räcka.

Ulla
0

Jag antar att leran blir mindre porös om man skröjar högre. Men det har väl att göra med vilken lera man använder också? Jag använder en rakulera som jag skröjar till 1060 grader eftersom jag fått rådet att göra det med just den leran.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Hanna--
0
LeWE
0

Man kan patinera med t ex ungssvärta, man gnider in godset med en trasa och kan få fram en ganska blank yta genom att gnugga godset ( ej till bruksgods). Jag gick en skulpturkurs för nåt år sen, vi jobbade med alla möjliga material men det blev mest lera för min del. Jag provade då olika patineringar. Jag köpte på Dekorima olika patineringar en sorts pasta som man gnider in i godset. Det fanns brons och guld mm. vet ej riktigt vad det innehåller men antar att det går att använda på olika material, kan ej så mycket om patinering men har provat det på denna kurs.

Jag hällde en massa grillkol och sågspån i bränntunnan och tände på igen!! Ibland kan det gå. Ångrar att jag skröjbrände så högt men det har gått förut. Få se imorgon hur det ser ut.?

Jessika
0

Jag gjorde ett litet experiment i helgen när vi hade grillat. Jag la på en vas jag gjort tidigare men som råkade bli skröjad till 1250 (glasyrprogram). Sen öste jag på lite mer briketter och lät det elda ett tag. Tyvärr hände det inte så mycket mer än att krukan blev lite sotig på några ställen och fick en spricka :)

Men det var kul att experimentera lite! Så nästa gång ska jag vara lite mer seriös.

zzaga
0

Jessika

Om du vill svartbränna dina föremål så använd skröjade grejer. Det går inte att svartbränna grejer som har sintrad skärv.

Om du vill undvika sprickbildning så värm upp grejen långsamt (flytta den närmre och närmre elden hela tiden, lite svårt med en grill ofs;).

L.A.E
0

Träffade en konstnär i Frankrike som tog lite olja och gned in sina föremål med och sedan tände på. Fungerande som bara den ,svarta blev dom. De var skröjade före.

Jessika
0

#8 ok! nej det är ju lite svårt med en grill men jag hade inget bättre för mig och vasen stod ändå bara där och skräpade. MEN nu har jag iallafall testat det själv. Även om man läser att saker inte funkar så blir man sugen på att testa själv… så nu vet jag VERKLIGEN att det inte funkar! Skrattande

Men hur är det? måste man lägga en balja över för att reducera syret eller går det att rökbränna/Svartbränna i öppen eld??

Ulla
0

För att reducera måste du ta bort syret på något sätt. Ett är att lägga en balja över så att det inte kommer in mera luft när den som finns där från början brunnit upp.

_
_

lotta2
0

Ang att patinera så kan ni kika på denna sidan som jag halkade in på www.kinn.se kika under rubriken  gjuta/forma och under fliken Patina.Där fanns en massa intressant. Jag har inte köpt något av dom men de verkar ju ha ett bra sortiment.

Dessutom så kolla in deras flik användarbeskrivningar, där jittade jag ju massor av intressant.

Sen har dom ju massor av böcker också…

Ulla
0

Är du säker på att det var där du hittade allt det intressanta?

Var gjorde du av med det sedan?Fundersam

_
_

Linoja
0

www.kinn.com ska det vara! på .se hittar man inte så mycket!

lotta2
0

Aj som f-n, tryckfelsnisse igen. Helt rätt Linoja!

Ulla
1

Jag la upp dem bland länkarna eftersom det verkar finns mycket intressant där.

_
_

LenaR
0

Jag har stoppat in högbrända krukor under ett oljefat i majbrasan, det gick hur bra som helst, ingenting sprack. Så visst går det att svartbränna sintrad skärv. Hoppas bara det går att göra två gånger :)

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

zzaga
0

Lr

Jag fattar inte…

Jag har försökt leta i mina böcker här hemma men hittar inga svar. Om det nu är så att man kan svartbränna (alltså inte bara sota yta). Varför gör inte keramiker det då? Varför svartbränner man nästan enbart skröjat och poröst gods? *förvirrad*

LeWE
0

Jag fattar inte heller för jag har "skröjbränt" förut i 1100 gr. och sen lyckats att svartbränna godset med bra resultat, men den här gången funkade det inte alls, Jag låter grejorna "vila" lite och får fundera ett tag på hur jag ska göra med dem.. jag kan ju inte glasera dem när de är så hårt skröjade.. jag kanske får använda dem till nåt sorts experiment.. få se om det dyker upp nåt intressant man kan använda sig av?? Nån kanske har nåt bra förslag?

zzaga
0

I mina böcker står det bara att man ska använda en "open body" vilket i sin tur betyder en porös/porig skärv. Sintring är väl vad jag förstår inget som sker helt omedelbart och är olika från olika leror.

Du kan mäta hur mycket sintrat dit gods är genom att först väga godset, sedan sänka ner godset i vatten under 12 timmar för att sedan väga den igen. På så vis kan man få en ungefärlig uppfattning om hur mycket skärven suger.

Men jag fattar fortafarande inte kemin bakom förkolningen.

LenaR
0

#18 zzaga, det där stämmer ju, när man reducerar i glasyrbränning måste man ju påbörja reduktionen innan skärven sintrar för annars händer inget. Så jag vet inte, men det var högbrända krukor jag hade, och de blev svartbrända. Jag förstår inte heller varför det lyckades?

Får väl göra om det och se om det går att upprepa! Fast det är förbaskat mycket som inte går att göra två gånger i min verkstad… :(

zzaga
0

Lr

Jag blir lite irriterad på när jag inte vet saker! Jag har försökt snoka om carbanization på nätet men det står bara en massa om det generellt och så finns det millioner mil med text.

Varför har man ingen kemilärare som står och lurar i buskarna nu för tiden? ;)

LenaR
0

Där sa du nåt… Min syster är doktor i kemi, man kanske kunde fråga henne..? =)

zzaga
0

Lr

Jädrans lyllos! Jag har ett X som också är doktor i kemi, men jag känner inte för att ringa honom i tid och otid:/

LeWE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nu gjort en ny bränning med nytt gods som jag skröjat i 900 grader, ganska bra tycker jagGlad

zzaga
0

Vad fint det blev:)

Hur tycker du skillnaden mellan 1000 och 900 blev?

LeWE
0

Förra gången skröjade jag i 1100, denna gång 900. Det blev mer "svart" denna gång, det "tog" inte när jag skröjade högre, alltid lär man sig nåt!!

avalon
0

Oj, vilka härliga grejer !

kia1
1

När jag svartbränner så skröjbränner jag aldrig före jag gör i huvudsak smycken med mitt gods blir i alla fall kol svart rätt igenom inga fläckar eller jusa partier alls.

När jag har bränt lite större saker så får man räkna med att en viss % spricker men det viktigaste är att man inte har för brotttom och att det inte sipprar in luft någonstans. jag eldar i 6-7 timmar

hejbe
0

#25 Så fina frukter!
Det är precis så jag vill få det : just den där mjuka flammigheten… men jag lyckas inte riktigt. Mina försök känns mer åt det rökskadade hållet, för hårt svart- vit - flammigt. Visserligen snyggt på sina ställen, men helheten blir inte OK.

#29  Som jag har förstått det, av egna tester och alla svar här, så  blir skröjbrännt gods  flammigt och oskröjat  blir svart rakt igenom.

LeWE
0

Det blir så klart svartare om man inte skröjar alls men jag vill inte ta risken att det spricker och dessutom gillar jag det flammiga men det blev som sagt lite väl klent när jag skröjade så högt.