Fusingugn
Hej Jag är ny med keramik och har några frågor angående bränning som jag hoppas någon kan hjälpa mig med? :) Jag har skaffat mig en liten toppmatad fusingugn. Går det bra att dra igång ugnen i min lägenhet? Eller krävs det större utrymme, där inget står nära ugnen, när man drar igång den i så höga temperaturer? Är rädd att jag ska bränna upp lägenheten :) :) Sen undrar jag om man kan gjuta en form i värmetåligt gips, fylla avgjutningen med porslinspapperslera, sen bränna porslinet i gipset. Fungerar detta? Sen undrar jag om det är farligt att bränna glasfiber dvs avger detta farliga ”ånger” eller något annat som jag bör tänka på när jag gör detta? Tack M
Hittade en sida med många bra frågor och svar om bränning och ugnar. Hoppas det kan vara till någon hjälp. https://www.uterm.se/faq
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/
#0: >> Sen undrar jag om man kan gjuta en form i värmetåligt gips, fylla avgjutningen med porslinspapperslera, sen bränna porslinet i gipset. Fungerar detta? >>
Porslin krymper ( en hel del ) när det bränns….men det gör inte gipsen…! Idén känns litet problematisk, tycker jag….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Hhmm ok. Kanske om man gör gjutformarna i porslinspapperslera, fyller formen med porslinspapperslera, då borde väl gjutformen och innehållet krympa tillsammans? :) Vad tror ni, någon som bränner med sin ugn hemma i sin lägenhet eller är det för risky?
#3: Ja, om både formen och det gjutna föremålet är gjorda i samma lera, och om båda är obrända till att börja med, kommer de att krympa tillsammans. Men formen kan då bara användas en gång.
Varför behöver du bränna porslinet i form…?
! Tänk på att en fusingugn är avsedd att "mjuka upp" glas i, och inte är lämpad för särskilt höga temperaturer…!
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack Bosse Jag gör väldigt små detaljerade smycken i porslin. Om de inte ligger i en form så misstänker jag att de kommer kollapsa i ugnen.