Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 765 ggr
Noah
0

Sambränna i glasyrtemp?

Jag är inte så erfaren så mina frågor kan säkert verka dumma, men man blir aldrig klokare om man inte vågar fråga….

Skall bränna några stora krukor i svart lera hos en vän (min ugn skall repareras). De skall inte glaseras så därför bränner vi dem direkt till 1300 grader. Frågan är om man kan ställa dem i varandra som vid skröj eller om de fastnar i varandra när leran sintrar?

Tack på förhand!

Noah

Ulla
0

Fram för fler frågor! Jag hoppas verkligen att det inte sitter någon som inte törs fråga för att dom känner sig dumma. Det är en härlig känsla om man kan hjälpa någon.

När det gäller din fråga så har jag aldrig prövat själv, men stengods smälter ju inte när det sintrar så det borde gå. Man kan ju bränna burkar med locket på om man tvättar bort glasyren emellan.

Jag hade en kompis som brände flera likadana skålar ihop och då sprack de flesta. Jag antar att hon fick spänningar mellan dem när de krympte.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

zzaga
0

Den erfarenhet jag har av svart lera är att den oftas har lite lägre temptålighet än ljusa leror. Ett par av de saker jag kört med svart och mörkröda leror har bränt ihop lite, inte mycket, men risken fins att det ändå blir flisor när man särar på dom. 1300 är ju ändå ganska hög tepmp att bränna på. Men ring och fråga leverantören vad de säger:D

EvaRittsel
0

Leran rör sig när du kommer upp till 1200 grader. Det går ju inte att ställa krukor på trekanter som ska brännas 1 300 grader ( krukan sackar ner över trekanten) och jag tror effekten blir densamma när du staplar krukorna i varandra. Det kan säkert bli för mycket spänningar och det kanske kraschar. Jag skulle inte våga testa.

avalon
0

Jag har ställt grejer på varandra, med bottnarna mot varann, men då har jag gjort små pluttar som ser ut ungefär som häftmassa av; 75 aluminiumhydroxid, 15 ballclay och 10 kaolin+ vatten till lagom konsistens. Sätt tre el. 4 pluttar emellan krukorna så att det inte blir lera mot lera, med risk att det smälter ihop. Jag vet inte om det går att ställa grejer i varandra dock, det beror väl på hur mycket luft det blir omkring.

zzaga
0

När jag har brännt lockcken till krukor har jag penslat med aliminiumhydroxid + vatten bara. Det funkar ganska bra, men det kan vara lite svårt att få bort aluminiumen sen. Men jag skulle inte provat i så hög temp som 1300 grader.

sannas
0

Dom kan slå sig och då följdaktligen pressa sönder varandra. Se Rittsels inlägg, håller med henne fullkomligt. Däremot avalons tips är ganska riskfritt.