Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 718 ggr
Lina Thörneby
2020-03-17 18:50
1

Raku

Vilken lera är bäst att använda till Raku? Går rakuglasyr att använda både till lergods och stengods? Har köpt ny rakuglasyr där det står lergods Buisque men använder mest stengods…😬

KHB
2020-03-22 14:16
0

Hej, jag är ingen expert på något sätt men jag använder 254 från Bo Ehrlander och den håller fint. Det är stengods med lite chamotte. Vad gäller glasyrer så tror jag att man bör använda specifik rakuglasyr, den är ju anpassad till snabba temperaturväxlingar, tror inte att andra funkar lika bra!

KHB
2020-03-22 14:16
0

Hej, jag är ingen expert på något sätt men jag använder 254 från Bo Ehrlander och den håller fint. Det är stengods med lite chamotte. Vad gäller glasyrer så tror jag att man bör använda specifik rakuglasyr, den är ju anpassad till snabba temperaturväxlingar, tror inte att andra funkar lika bra!

KHB
2020-03-22 14:22
1

Tydligen svarade jag två gånger nyss och glömde skriva att oavsett ler- eller stengodslera så går rakubränning inte upp i stengodstemperatur så din glasyr går säkert bra att använda!

Lina Thörneby
2020-03-23 12:30
0

Tack så mycket för hjälpen! Ska testa nu till påsk och har lite olika leror som jag ska bränna med. Ska köra några försök först så det inte går helt och håller åt pipan. 😄