Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 912 ggr
claygirl
6/25/20, 9:19 AM

Engobe

Hej Har någon en vit stengodsengobe recept?. Tacksam för svar

Annons:
Bo§e
6/25/20, 10:08 AM
#1

Om man vill göra det lätt för sig,  brukar det gå fint att använda någon av de vita stengodsleror som finns att köpa i pulverform.    Förr var "1766" väldigt omtyckt som engobe.  Även "S20" och andra liknande leror brukar gå fint.   Dessa ger en färg som "vit stengodslera",  och om man vill ha en något vitare ton kan t.ex.  "04107" gå bra.   Normalt använder man då dessa leror precis som de är, utan några tillsatser…..    

Man kan också testa någon av de porslinsleror som finns i pulverform, men då kan man få  bekymmer med krympningen om man engoberar tjockt.

Jag nämner dessa alternativ först som den "lätta metoden",  men någon kanske dyker upp här med ett  bra blandningsrecept…….

Och, man kan förstås också - med fördel - slamma upp sin egen spillera, som blir en utmärkt engobe….

ler
6/25/20, 10:17 AM
#2

Ja jag tycker nog att det är ett bra sätt som Bosse skriver. Witgert nummer 1027 är också väldigt bra och MT 500/G. Man kan också blanda kaolin och ball-clay, så kan man styra krympningen med mera kaolin om den blir för fet. Det finns många recept men man måste alltid prova så det passar till den lera man har och dom arbetsmetoder man har.

claygirl
6/27/20, 11:51 AM
#3

Jag har blandat alla mina engobe med de leror jag använder och har funkat bra. Men jag får inte en vit engobe. Stengods är inte vit. Tack för alla fina tips ler och Bosse🌷👍

Bo§e
6/27/20, 12:11 PM
#4

Prova 04107, som är ett "semi-porcellain", och är påtagligt vitare än "vanliga" vita stengodsleror.

ler
6/27/20, 12:17 PM
#5

Ball-clay och kaolin blir också helt vitt och jämnt. Det har jag använt som botten till kristall glasyrer. Och det var ovanpå stengods.

claygirl
6/27/20, 5:45 PM
#6

Hej Ler Hur många delar av varje?. Tack.

Annons:
ler
6/27/20, 6:03 PM
#7

Börja med 75% kaolin och resten ball-clay. Men jag rekommenderar att du gör flera test med olika förhållanden och test bränner först små bitar så du inte spiller färdiga saker.

ler
6/27/20, 9:38 PM
#8

Du borde även göra prov på omvända förhållandet 75% ball-clay och 25% kaolin. Då ser du direkt vilken väg du skall gå.

Bo§e
6/27/20, 9:45 PM
#9

Sedan får man tänka på att Ball Clay inte är något specifikt handelsnamn, utan ett samlingsnamn för flera olika ball clays, med olika ursprung och egenskaper.   Det är m.a.o. lämpligt att hålla sig till en och samma ball clay genom alla tester…..  Vissa ball clays fungerar "rakt av" som stengodsengobe, utan tillsatser….

ler
6/27/20, 10:11 PM
#10

Ja det är ju en viktig poäng. Ball-clay finns ju i en mängd olika kvaliteter, lergods och stengods, magra och feta. Den som jag har använt är TWVA, den är fet.

claygirl
6/28/20, 1:58 PM
#11

Ja, har bara stengods ball-clay. Tack 🏖😊

ler
6/28/20, 2:00 PM
#12

Vad heter den då?

claygirl
11/15/20, 9:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#13

Hej!
jag har testat båda engober på olika leror och de blev bra i bränning och samt färg. Tack för tipsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: