Förvara sättplattor ?
Inbrännt sättmaterial . Använde Rodhes initial firing program. 4 runda stora plattor. Plus alla distanser. Plattorna? Behöver dom förvaras på nåt särskilt sätt..?? Har för mig att jag läste att dom inte fick stå på Hög kant , men det kanske var innan dom var brända.. Eller? Sannolikt en dum fråga men det må så vara.. Tacksam för svar Ha det fint!! P-O
Självklart kan man förvara plattorna på högkant…! Bara bra om varje platta får bära sin egen belastning och slippa ligga i en bunt med ohälsosam tyngd för de understa. Dessutom tar de mindre plats.
En risk är förstås att man oavsiktligt kan sparka omkull plattor som står lutade mot en vägg, och då går de lätt sönder. Det här är väldigt vanligt 😡 och det kan vara pga detta som ryktet har uppstått. Plattor mår bara bra av att stå på högkant.
Om man skapar en "sparksäker" plats för plattorna, kan man med fördel ha dem stående på kant…..
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack Bosse..😁 Och särskilt tack för att du tar dig tid att svara Även på lite mera basic frågor.. Då blir det högkant på lämpligt ställe..
Jag kom att tänka på att man kunde enkelt laga en stöd för plattorna att stå på från en kort bräda med låga listor skruvade på kanterna
Men, vad konstigt. Jag fick precis samma instruktioner med min Rohdeugn och har haft ett jäkla sjå med att få till en praktisk placering. Då ska jag också börja ställa mina på högkant, jag tycker också att det känns mer ”hälsosamt” för plattorna.
#4: Menar du att det står i några papper som följer med ugnen…?….eller var det en muntlig information…? Kan det vara något översättningsprogram som ställt till det, eller är det ett missförstånd på något sätt….?
Konstigt…!
Tänker att plattorna innan dom är inbrända är lite känsligare och inte bör ställas på högkant.. Nu står mina på högkant på en gammal frottehandduk lätt lutade mot väggen. Omöjliga att sparka omkull , hoppas jag..
Nej dom är inte känsligare, plattorna är ju brända när man köper dom och också högre än vad normala keramiker bränner. Så dom kan som Bosse skriver med fördel stå upp, mycket mindre risk för belastning.
Nya plattor är ju redan brända i mycket hög temperatur, så de kan knappast bli starkare av fortsatt användning….konstigt tycker jag….
Men….ok…..en förklaring kanske kommer så småningom….
?
Nu förstår jag inte! En ugnsplatta skall väl inte brännas in, eftersom den ju är bränd under produktionen av den. Så blir den ju inte starkare av att brännas igen.
Nej, risken att sparka omkull dem är den enda risk jag kan se med att förvara plattorna på högkant. Men det går ju som sagt att undvika…….
Hej igen Jag hittar faktiskt inte den instruktionen nu, så jag måste ha läst fel någonstans. 🤔 Skönt i alla fall! 😊 Jag börjar ställa mina upp nu. Och ska engobebränna dem. 👍