Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1017 ggr
ler
2020-08-07 23:36

Glasyrkemi

Finns det behov av böcker om glasyrkemi på svenska? Jag har personligen aldrig hittat någon bok utan graverande fel. Det verkar som om dom böcker som finns bara skrivits för just att skriva utan att vetandet också funnits och det är trist.

Annons:
polkadot
2020-08-08 09:56
#1

Ett kort svar: Jaaaaaaaaa! Sitter själv och sammanfattar info från olika böcker för att själv försöka få klarhet och förståelse över hur råvarorna påverkar resultatet etc. Så en bok där även den mer oerfarna läsaren kan sätta sig in och själv börja experimentera med glasyrer vore guld!

ler
2020-08-08 23:45
#2

Vilka böcker ser du i?

botwid
2020-08-09 00:45
#3

Har Anders Fredholm skrivit någon? Vi hade honom som lärare på HDK och Helliden, han var kunnig. Vet inte riktigt hur djupt hans kompendie går? Bra att börja med i alla fall :)

ler
2020-08-09 10:42
#4

Den enda boken som inte har riktiga fel i sig är Finn Lynggaard.

[rolnor]
2020-08-09 13:30
#5

Jag tror det beror mycket på vilken nivå boken ska ha, om man ska förstå så mycket som du gör ler så blir det alldeles för mycket för dom allra flesta tror jag. Väldigt svårt sätta en lämplig ribba som passar dom flesta men det finns behov tycker jag. Frågan är hur stor läsekrets det finns i Sverige, lönar det sej skriva en sådan, det tar ganska mycket tid i anspråk?

Bo§e
2020-08-09 14:01
#6

En sak som gärna vill generera frågor,  är när råmaterial inte anges med sina produktnamn, utan anges i  sina generella formler, utan att ge nybörjaren en hint om att egenskaperna  hos "samma"  råmaterial kan ge mycket varierande resultat, beroende på brytningsort, kornstorlek,  kornstruktur, renhetsgrad, föroreningarnas art, osv osv…..    

Laddar man in den generella kliniska formeln i ett matteprogram, återstår hela jobbet med att empiriskt  jämföra  produkter från olika producenter……och alla är inte förberedda på att det förhåller sig så. vilket för somliga blir en jobbig överraskning.    Vi lever ju i en tid där vi gärna tror att allt går att kvantifiera….

Bara en annan vinkling  på det hela……konkreta "fel" är något helt annat……

Annons:
ler
2020-08-09 14:02
#7

Ja Rolnor det är ju just det. Tar nog väldigt lång tid. Och förmodligen liten kundkrets. Och kan man nöja sig med grundnivå som man arbetar vidare på så kan man ju nöja sig med Finn Lynggaards bok.

ler
2020-08-09 14:05
#8

Och ja Bosse det är en viktig vinkel på det hela, men det skall stå helt klart i en lärobok att det förhåller sig så.

Bo§e
2020-08-09 14:29
#9

Det gamla kompendiet av  Sven Hofverberg-Charlie Österlind….minns någon det….?      Möjligen inte helt "felfritt",  men här gjordes skillnad mellan råmaterial från en rad olika producenter, vilket var till stor hjälp.   Detta kompendium fick många att "komma igång" med glasyrutveckling…..

ler
2020-08-09 15:46
#10

Jo skall det vara seriöst så skall man så klart ha datablad på alla olika kvaliteter. Det borde alla keramiker som konsumenter ha för vana att begära från leverantören. Och då menar jag inte bara säkerhets datablad men även et tekniskt datablad. Oavsett om det är en glasyr, fritta eller ett råmaterial.

[rolnor]
2020-08-09 16:37
#11

Jag gillar Emanuel Copers bok med glasyrrecept, minns inte exakt vad den heter. Finns på Amazon eller gjorde förr i alla fall. Har testat några av dom recepten i elugn, flera var jättefina. Finns bilder på både reducerande och oxiderande bränning. Är väl ingen lärobok men spännande öppna ugnen var det.

Bo§e
2020-08-09 17:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#13

Apropå Cooper….här är också en intressant bok som kan leda till spännande ugnsöppningar……  Av Emmanuel Cooper och Derek Royle.   Inte bara en receptsamling, utan ligger på en något högre pedagogisk nivå, med en del nyttiga fördjupningar….

🙂

Annons:
ler
2020-08-09 17:08
#14

Jo den har många varit igenom. Det är mera som en bakbok men många fina glasyrer finns det i den. För jättemånga år sedan jobbade jag på ett kulturhus och min kollega och jag gjorde många av dom recepten, även om vi hade samma recept så fick vi väldigt olika resultat. Jag tänker på att det spelar stor roll hur noga man är.

j-aan
2020-08-09 18:45
#15

#9 jag lärde mig räkna med formler med hjälp av Sven Hofverbergs kompendie

ler
2020-08-09 18:52
#16

Jag syftade på den första som han skrev, har inte läst den som Bosse skriver om. Men det är också sällan jag läser Engelska böcker.

ler
2020-08-09 22:45
#17

Jag läste i ett svenskt kompendium när jag var på en tankesmedja i Lidköping som handlade om keramiskt material för utomhus bruk, byggnader primärt. I vart fall så besökte jag formakademin som hade det där kompendiet, där såg jag som något av det första att man bör använda zirkonoxid i stället för silikatet när man skall göra en vit glasyr. Det kan inte bli tokigare och så undrar jag vart dom informationerna kommer från. Jag hoppas att det kommer något förnuftigt på marknaden i Sverige, det skulle lyfta nivån väldigt. Det är så otroligt viktigt att alla facetter i keramiken kommer med. Men kart vi kan nöja oss med keramik från Asien. Oj nu är jag visst ute och cyklar igen men jag blir så upptagen.

[rolnor]
2020-08-09 23:57
#18

Zrcopax brukar man väl använda, det är ju silikatet?

Nej, vi ska inte nöja oss med keramik från asien! Jag tänker att om du skriver en bok som blir bra så kan den ju översättas och då får du fler läsare? Lyngaards bok är ju väldigt läst, eller? Är den översatt till fler språk?

ler
2020-08-11 19:53
#19

Jag tror inte att den blev översatt till annat än svenska. Och jag tänker att du har så rätt Rolnor när du skriver om var ribban skall ligga!!!!!!

ezlin
2021-05-18 00:11
#20

#0: Jag har visserligen läst några framställningar som jag funnit intressanta men jag har ju förstått av dina inlägg att din kunskap är djup, bred och dessutom stödd av en massa erfarenhet så jag skulle vara mycket intresserad av att ta del av ett verk som går längre och behandlar de om och men som finns.

Annons:
nyburgaren
2021-05-24 18:53
#21

Sven hofverberg hjälpte mig mycket det var mitt första möte med stökiometrisk räkning den blev inte rörig när man följde manualen.. ringde mycket till honom när jag höll på med kopparröda glasyrer, och han gav mig råd vilka frittor jag skulle jobba med… en mer generös man finns inte.. detta va på 80-talet. har hans telenummer och mina anteckningar kvar sedan dess.. han hade tydligen hjälpt många innan dess…

Upp till toppen
Annons: