Ventilation
Hej!
Någon som kan svara på om ett punktutsug kan vara en bra lösning till ugnen?
Tack. Ida
Ugnen är stor och varm så det blir stor mängd gaser så det behövs en huv för att få bort allt, det är ju enkel sak koppla ditt punktsug till en huv, eller?
Punktutsug är inte så lyckat……det är inte bara ångorna från bränningen man vill bli av med. Det är också minst lika viktigt att hålla temperaturen i rummet nere så mycket som möjligt. En huv som föreslås i #1 är en bra idé… Plus en effektiv fläkt förstås. För hög temperatur kring ugnen leder till missvisande temperaturmätning och dålig styr på bränningarna.
Jag minns en brand i en skola i Gbg som uppstod pga att man "lånat" ett punktutsug med fläkt från slöjdsalen, och riggat det ovanför ugnens ventilationshål. Fläkten, som delvis var gjord av plast, smälte förstås, och den smälta plasten rann ner mot ventilationshålet och antändes. Elden spred sig därifrån, och allt blev väldigt dramatiskt, med brandkårsutryckning osv…… Byggnaden klarade sig som tur var.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack för svar! Okej, så ett punktutsug har för lite drag och ger inte nog med luftgenomströmning då? Jag får hyra en lokal där jag får ha ugnen i ett källarutrymme där hyresvärden ordnar med ventilationen till ugnen och denne pratar då om ett punktutsug i metall och då även om spirorör med en fläkt i som jag själv varit inne på. Jag forskar för att få grepp om detta med ordentlig ventilation och är noga med att allt ska bli så bra som möjligt men blir osäker på om hyresvärden förstår och om deras installatörer har nog med kunskap om detta. Vi pratar om att sätta in tilluft i dörren till rummet för att få snurr på luften.
Törs jag lita på att hyresvärden med hjälp av ventilationsfirma löser detta åt mig tro? Vill ni ge mig en ide om vad jag kan föreslå för annan lösning?
Jag undrar också om det kommer med några rekommendationer om fläktinstallation när jag köper ugn?
Supertack för hjälp!
Bosse! Jobbar du kvar med försäljning, av ugnar?
Du måste ventilera rummet, och inte bara ugnen. Det handlar om att hålla rumstemperaturen nere, för att inte "förvirra" styrutrustningen, och för att undvika skador på saker i rummet. Ett punktutsug klarar som regel inte ett ugnsrum som helhet.
Punktutsug har ställt till med mycket trassel pga missbedömning, eftersom det helt enkelt inte gör rätt sorts jobb i ett ugnsrum. Vad som gäller är att se se till att hela rummet blir välventilerat och temperatursänkt. Och man skall inte snåla med fläktkapaciteten….ju mindre ugnsrummet är, desto mer påtagliga blir problemen med för klen ventilation….
Sista frågan: Nej, jag är numera pensionär….🙂
Hej
Vi har installerat en kanalfläkt ovanför keramikugnen i vårt garage ( om 40 kvadratmeter) och är mycket nöjda med den lösningen.
Vi hade hjälp av elektriker och snickare (att borra hålet för fläkten),
Inköptes från ett ventilationsföretag i Mariestad:
kanalfläkt CK 160 C
varvtalsreg 5-steg Trafo 1,0A
2 st. montageklammer MK160
ytterväggsgaller 160mm GC
backspjäll RSK 160 mm (PLÅT)
Jag vet inte om ovan kan vara till en hjälp då det inte är säkert att du har samma förutsättningar som vi hade?
Tack! Okej, jag förstår en del. men ändå inte riktigt den bästa lösningen. Är det så att en huv till ett spirorör med stark fläkt kan fungera bra för att få rum och fläkt ventilerat och får mycket större verkan än bara ett rör med en stark fläkt i? =)
Härligt Bosse! Tur för oss att du hänger kvar här och hjälper mycket =)
Tack!
Jag funderade på en liknande fläkt som du skriver om Kavelstina =) Fint att din lösning funkar! Tack för tips.
Ja, en huv ovanför ugnen, med spirorör och fläkt rakt ut är den bästa lösningen. Huven gör att ångorna från glasyr och lera hittar vägen ut utan att spridas så mycket i rummet, samtidigt som hela rummet ventileras.
Men enbart fläkt (helst i samma ände av rummet som ugnen) rakt ut, som nämns i #5, är definitivt "näst bäst", och brukar också fungera fint.
Och så (i båda fallen) en inluftsventil någonstans, förstås….
Hej! Jag har i många år varit i en atelje med utsug med huv, spirorör fläkt som fungerat utmärkt. Har ofta diskussioner om detta. När jag pratar med cebex Malmö säger de att de nya toppmatade ugnarna (Lättsten) inte behöver utsug och det förmedlas även till elever jag har. Jag har mätt upp värmen på en toppmatad kring stosen (som är så vek att det inte går att sätta ett skorstenstör på nuvarande modell) den kommer inte över 250 gr C vid skröj 1000 gr. de menar att det räcker med att rummet har tilluft och normal ventil. Vad säger ni om deras info. Det finns inga skorstensrör att köpa och fläktrör är av större dimension. Jag har som lärare alltid hävdat att huv, spiro och fläkt ska vara normen. Är de nya toppmatade helt annorlunda i sin konstruktion? Har även sett dessa ugnar i universitetsmiljö, mitt i rummet i ett sk makerspace där människor jobbar medans ugnen går. ugnen har inte ens 100 gr C på utsidan väggarna.
Visst är det skillnad mellan olika ugnars yttemperatur, beroende på hur de är tilläggsisolerade. Men alla avger all sin värme till rummet under kortare eller längre tid, och om rummet inte kan ta hand om den värme som tillförs över tid, ökar rumstemperaturen.
Det betyder att större rum (stor volym) uppvärms så pass långsamt att även en mindre bra ventilation kan klara att hålla rumstemperaturen nere på en acceptabel nivå, medan mindre utrymmen lätt kan bli väldigt varma om ventilationen är undermålig, även om ugnen är "modern och välisolerad".
I skol- och andra arbetsmiljöer m.m. klarar man sig ofta undan med "halvbra" ventilation, pga rummens storlek och volym, som då agerar buffert. Men om samma ugn hamnar i ett litet utrymme, kan det bli (ja, nästan) hur varmt som helst, om man inte ägnar ventilationen särskilt stor uppmärksamhet….även om det är en "modern" ugn…… Ugnens yta överför obönhörligt värmen till rumsluften under kortare eller längre tid. Detta är inte ett problem som man "isolerar sig fri från"….
Därför är jag kritisk till råden att enbart leda ut luft via den lilla stosen på ugnen. Det går inte att ge så generella råd om man inte samtidigt känner till rummets storlek och volym, samt vilken annan ventilation som (förhoppningsvis) finns där, m.m. Och gör man dessutom misstaget att montera en fläkt på det lilla heta röret, får den värmeslag inom kort. Mycket få fläktar klarar flerhundragradig luft (eller värre). Jag har inte gjort efterforskningar, men jag tror att dessa råd bygger på ett missförstånd någonstans "längs vägen"….och/eller att ett viktigt kapitel i informationen saknas….
Av pedagogiska skäl 😉 kan jag också nämna ett fall jag minns, där det blev tokigt när man försökte rätta till det hela:
Man hade kopplat ett smalt rör till ugnens stos, vilket ledde ut i en ventil, med självdrag. När man sedan upptäckte att rummet blev på tok för varmt, installerade man en väl tilltagen fläkt i en egen ventil för att få bukt med rumstemperaturen. Resultatet blev att det nya fläktsystemet använde stos-röret som inluftskanal, varvid luften gick baklänges och en kall luftström blåste mot ugnens ventilationshål, och spred runt bränningsångorna i rummet i stället för att ta hand om dem…..
Sens moral: Låt den "stora" fläkten ta hand om både ugnsångorna OCH rumsluften, och placera inluftskanalen någon annan stans….. Med eller utan huv.
Ja det finns väl erfarenhet med sådant, bör man nog inte ändra på.
Tack massor för all hjälp, alla tips och skräckberättelser
Nu är jag nästan superklok!
Nu har jag fattat att bättre bara fläkt utan rör än fläkt med rör =) Bäst med huv och rör till fläkt! Tack. Ha det gott alla
Lycka till med din installation…! 🙂
Vill du sedan testa hur varmt det blir i ugnsrummet, kan du skaffa en billig "min-max-termometer" med minne, så ser du i efterhand hur varmt det var som mest under en bränning….. Tex. en sådan här: https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/termometrar-och-vaderstationer/digitala-termometrar/termometer-943112/ Ställ den gärna nära ugnens automatik. (…men dock inte på ugnen….😮😉) Upp till max 40-45°C kan anses vara ok…men helst inte mer….
Jaa, superbra. En sådan kommer jag införskaffa mig.
Perfekt!
Inte på ugnen, inte på ugnen, inte på ugnen… 😃
Tack så mycket!