Ungsproblem
Min automatik C9000 larmar för fel på en bränning och det ser ut som den gått varmt
Enligt larmrapport fel på termoelenent
De går dock inte starta om,bara visar larm igen på automatiken
Har kollat proppar på 3-fasen, säkringen på min ugn Skutt är hel och att termoelementet är kopplat Kan man mäta ström i den för att veta om den är sönder?
Var beställer man enklast en ny till ugnen?
#0: Har läst på forumet och inte lyckas hitta något svar, trots massa bra information/Anki
Det ser ut som om felet uppstod 14 sekunder efter start, och då kan temperaturen inte ha varit så hög…. Eller var det 14 sekunder efter senaste startförsöket…??…och vad kan det då ha stått där tidigare…?
??????
Ring Cerama eller Cebex för att få hjälp att reda ut det.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2020-10-01 22:27 av Bo§e
#2: Hej Bosse
Det var när jag försökte starta om ugnen🙈 som bilden är tagen men
Programmet måste stannat i slutet, de jag är osäker på är om det är termoelementet, Automatiken eller ett element som gått Den har ju gått upp till 1320 och jag hade ett program på 1240
Så varmt har ugnen gått
De understa i ugnen var som blåsor i glasyren medans de översta i ugnen hade smält ut av samma glasyr
Nu går den inte starta för att kolla elementen, automatiken bryter direkt visar olika temperaturer 65, 650, 950 ,1240 och ger sen detta larm,
Tänkte om man kunde utesluta om de var termoelement ugnelement eller automatiken det är fel på eller om det är något annat
Så man kan börja beställa delar och börja prova
De är ju alltid akut när ugnen går sönder när man ska få fram sin produktion som man har kontrakt på🙈
Ska ringa cebex idag så får vi se vad deras råd är
Om temperaturen i displayen hoppar mellan olika värden, och "TYP (ID)" visar 1 och 2, pekar allt mot att mätkretsen är bruten eller glappande……kan då bero på defekt termoelement, glappande avbrott vid givarkabelns anslutningar, eller rent av glappande avbrott inuti givarkabeln…
Allt pekar m.a.o. mot att felet skall sökas någonstans i mätkretsen…
En enkel test du kan göra själv till att börja med, är att dra ur och sticka in multikontakten (där automatiken är ansluten till ugnen) några gånger, för att se om du möjligen har glappkontakt där…om inte annat kan du då utesluta den faktorn…
- Redigerat 2020-10-02 08:51 av Bo§e
#4: Tack för svar Bosse
Nu har jag bytt termoelement och automatiken startade igen som den skulle
Däremot är ugnen fruktansvärt seg och ökar saaakta i temperatur, när den äntligen kom upp i 950 grader ökade den knappt på 2 tim så jag avbröt
Blir till att kolla så det är värme från alla element, felsökning fortsätter
#5: Effektbortfall
Kolla först propparna (förstås)
Om propparna är hela, gör "papperstestet": Häng en liten pappersremsa över varje element och kör ugnen en kort stund. Om vissa pappersbitar inte är uppbrända, ser du vilken fas som inte "är med". Det kan då i sin tur (vanligast) bero på avbrott på ett element (inuti ugnen eller på baksidan), vilket får kollas upp noga. Om elementen trots allt skulle vara hela, får du fortsätta söka inom den fas som inte "var med", och utröna var avbrottet finns.
Papperstestet visar tydligt var du INTE behöver söka, vilket underlättar sökandet med 2/3…..
- Redigerat 2020-10-10 13:24 av Bo§e