Rohde MCC+
Jag är på gång att köpa ugn, men har inte bränt själv tidigare. Bara lämnat till dem i verkstaden där jag går. Nu till min fundering.
Jag har tittat på Rohdes MCC +, men de har topptemp 1280 C och tanw 1240 C. Är detta för lågt? Många andra ugnar har ju 1320 C som topptemp.
Det beror ju endast på vad du vill göra, vilken temperatur som du har lust att bränna på.
#1: För tillfället använder jag leror från Cebex och har planer på Fylelera. Till en början bara köpta glasyrer, men på sikt tror jag jag vill testa egna glasyrer.
Även om ugnen funkar för mina behov nu vill jag ju inte begränsa vad jag kan göra i framtiden.
Nej men då borde du kanske köpa en annan ugn, det kan du ju göra när behovet kommer. Men tänk också på att det finns stengodslera som sintrar redan vid lite över 1100 grader, om du har lust till sådan lera så behöver du ju inte köpa annan ugn. Och om den du har klarar 1240 så är det ju egentligen nog till dom flesta saker.
#3: Tack @ler
Det finns olika sätt att se och räkna:
De extrapengar som en 1320-gradersugn kostar kommer tillbaks så småningom, i form av färre elementbyten. Och med färre elementbyten kommer som en bonus även en mindre mängd trubbel, samt färre "dåliga" bränningar.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2020-10-18 19:45 av Bo§e
Jo det är ju så, nu känner jag inte priset på den där ugnen, och kanske behöver en 1320 ugn inte vara så mycket dyrare, man kan köpa ugn till bra pris ifrån Tyskland.
Tack för era svar. Jag hittar olika uppgifter om topptemperaturer på olika ställen för den ugnen. Har kontaktat Rohde direkt så får vi se vad de svarar.