Keramik iFokus

Keramik

Läst 357 ggr
ler
3

Första stadiet

Jag kommer ihåg för längesedan att när man drejat något så var det vackert med den fina färgen och känslan av leran som jag ofta önskade kunde bevaras, men så blev det torkat och bränt första gången, och känslan av den rena leran var borta. Så skulle det glaseras och så blev det något helt annat. Har tänkt på om det skulle vara möjligt att på något sätt bevara känslan av leran?

Bo§e
4

Har tänkt samma tanke, åtskilliga gånger. Vissa saker skulle man vilja bevara, med sin råa, litet fuktmättade ytstruktur… Och det handlar inte bara om ytstrukturen….den råa lerans färg spelar också roll, så känslan infinner sig inte med vilken lera som helst….men ibland blir det magiskt…

Jag har svårt att föreställa mig hur man skulle kunna "imitera" det uttrycket……det kanske helt enkelt inte går…?
Det kanske inte är meningen att det skall gå….?….kanske någon "makt" som inte vill att man skall syssla med imitation….?
Det kanske helt enkelt är krukmakarens privilegium att ensam få uppleva det här uttrycket… ????

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2020-10-18 22:10 av Bo§e
ler
2

Ja jag tänker som du Bosse men kunde ändå önska att andra kunde få se hur vackert det kan vara.

[rolnor]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, rå skärv är vackert;