Glaseramera
Jag har problem med ett par glasyrer som jag blandat själv efter recept från glaseramera.se (bl.a. grön no 12). Vid flyttal 45 är glasyren väldigt tjock och svårhanterad men blir fin efter bränning. Problemet är bara att jag har svårt att få glasyren att fästa på det skröjade godset. Glasyren krackelerar när den torkar och faller av, speciellt på större föremål. Jag har testat att tunna ut glasyren tills den blir som mjölk men den krackelerar fortfarande under torkning (inte lika mycket) och färgen blir väldigt blek efter bränning . Är det någon här inne som har använt dessa glasyrer med gott resultat? Har ni några tips? Jag använder cebex lera CS900 skröjad till 960 grader. Glasyrbränning upp till 1240 grader.
Innehåller glasyrerna bentonit (som ställmedel)…? Om man råkar överdosera bentoniten beter glasyren sig precis som du beskriver….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Det var bara någon dag sedan samma fråga var på tapeten. Men det är som Bosse säger + att det kan vara för mycket zinkoxid, kaolin, sepiolit och montmorillonitiska leror av olika slag. Det skulle som vanligt vara en fördel att se hela receptet för att kunna kommentera.
Tack för era svar Bosse och Ler!
Grunden i glasyrreceptet ser ut såhär:
73 nefelinsyenit
5 zinkoxid
5 dolomit
5 krita
7 kvarts
5 bentonit
Sen färgar man in med olika ämnen t.ex. som i detta fallet med 0,5 koboltoxid och 3 rutil.
När jag blandade glasyren jag använder nu vägde jag upp 2 kg "bas". Jag är väldigt noggrann när jag väger upp råvarorna så jag tror inte det kan slå på mer än 1-2 g (av 100 g) bentonit resp. zinkoxid i glasyren. Jag använder råvaror från Cebex.
Vad tycker ni, kan jag ändra receptet på något sätt för att få ett bättre resultat? Tack för er hjälp!
Så vlll jag säga som Bosse, det är en väldigt stor mängd bentonit.
#4: Hur mycket bentonit hade varit mer "normalt" tror du? Om jag ska minska mängden bentonit, måste jag då öka mängden av något av de andra råmaterialen så att summan av råmaterialen fortfarande blir 100?
Tack för hjälpen, jag gillar verkligen glasyren (när den funkar) och jag vill så gärna få ordning på detta. Dessutom är det ju superspännande att lära sig mer om glasyr-kemi.
Jag tänker att 1-2% bentonit normalt är nog. Så kan du om det behövs ersätta resten med kaolin som ju inte är plastisk på det sättet men liknar bentoniten rent kemiskt. Du kan också ha i lite lim. Så blir den stabilare att hantera.
- Redigerat 2020-10-21 12:59 av ler
Jag ska genast testa detta, ska bli kul att se resultatet! Tack så hemskt mycket för hjälpen Ler!
Ett annat uppslag: Jag tror att man kan utesluta bentoniten helt, och i stället tillsätta ett par droppar mättad koksaltlösning per liter glasyr….i synnerhet om du, som Ler föreslår (#6) lägger till en liten mängd kaolin.
Mättad saltlösning: Låt ca 27-30 gram vanligt koksalt lösa sig i 1 dl vatten.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tackar för tipset, Bosse! Nu har jag att göra i helgen!
Kaolin ska det vara…
Nålstick skall undvikas genom högre temperatur, eller lägre temperatur om glasyren reagerar för starkt med skärven. Glasyren har för hög viskositet eller ytspänning. För låg skröj temperatur så att det kommer gaser ut ur skärven under smältningen av glasyren. Även chamotte kan ge nålstick. Ändra topp temperatur och ha längre utjämning. Tillsätt eventuellt något ämne som ändrar ytspänningen så som litium eller liknande, zinkoxid kan också fungera ganska bra.
- Redigerat 2020-11-10 23:47 av ler