Ugnstips
Tips på hur man väljer bästa ugnen.
Hade hela tiden sett framför mig att jag skulle köpa en frontmatad ugn o så ringde jag och pratade med en firma som säger att de säljer 90% toppmatade ugnar idag .. o jag blev osäker.
Är inte det tungt för ryggen?
Svårt att se vart man har alla saker ?
Vilken typ av ugn har du o varför är den bra?
Vilken storlek
- Redigerat 2020-12-14 22:08 av NäSara
#0: Jag tycker faktiskt tvärtom. Det är tyngre för ryggen att sätta en frontmatad ugn. Eftersom jag har en del problem med ryggen så föredrar jag den toppmatade ugnen.
Man får en bra överblick över varje hyllplan medan man placerar keramiken på det. Sedan döljs det förstås av planet ovanför, men det tycker jag inte gör så mycket. Men visst ser det trevligare ut när man ser allt framifrån.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag har en 100liters toppmatad ugn från cebex, cerama rhode ugn, och jag tycker den fungerar jättebra! Av de ugnar jag kollade på när jag köpte ugn var de toppmatade generellt lite mindre i förhållande till hur mycket de rymde vilket var avgörande för mig då jag har en liten verkstad. Men jag känner keramiker som haft problem med sina större toppmatade, ugnar på ca 200-300l, så vet inte hur bra de är i större skala. Vet inte vart den ugnen var inköpt, tror inte det var på cebex.