Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramikugnar
Läst 238 ggr
Aarne
0

Val av provugn

Vilken elugn på marknaden skulle ni rekommendera för mindre prover för ler- och glasyrtester för stengods och porslin (märke/storlek)? Den måste vara stor nog att passa för någon tekopp eller mindre skål. Kan man bara välja en liten ugn av vilket märke som helst eller finns det vissa märken/automatik som är mer lämplig? När jag googlar "test kiln" kommer bl.a. amerikanska märken som SKUTT, OLYMPIC, CRESS upp. Är dessa speciellt lämpliga eller är det bara att det är deras minsta ugnsmodeller? Vad skulle ni välja oberoende av pris?

ler
1

Jag som har det som yrke att göra glasyrer använder sedan några år en naber 16 liter topugn, med den lite mera avancerade styrtavlan. Den kan jag ha i vanligt uttag 13A

Bo§e
1

Innan jag rullat ner och läst #1, tänkte även jag spontant på Nabertherm N16R….🙂
Den är, trots sin "litenhet" ingen "leksak", och den klarar stengodsbränningar bättre än någon annan 1-fasugn jag känner till….

Och jag instämmer med #1, att det är bra med en relativt avancerad styrning på en provugn, eftersom det är en fördel att kunna "härma" större ugnars brännkurvor fullt ut, om man vill få så rättvisande prover som möjligt…

"Don't Panic" (Douglas Adams)