Keramik iFokus

Keramik

Etikettglasyrer
Läst 418 ggr
liswis
0

Transparent glasyr

Måste man använda olika trp glasyr på stengodslera och lergodslera? Jag har gjort det men undrar om det är nödvändigt. Kanske dum frågade i alla fall

Bo§e
0

Det finns glasyrer som "fungerar" på både lergods och stengods, men de är inte så vanliga….och inte heller särskilt praktiska, eftersom de kan bli ganska rinniga i stengodstemperatur, alternativt ganska "döda" i lergodstemperatur.

Ibland kan man dock lyckas med en lergodsglasyr, om man glaserar väldigt tunt vid stengodsbränning, för att undvika rinning….men det innebär förstås begränsningar i användbarheten…
Men det här kan vara värt en test, om man är rädd om plattorna….

Temperaturspannet mellan lergods och stengods är litet för stort för att det skall bli praktiskt, om man vill få lyckade resultat i "båda ändar" av spannet…

Vill man slippa kompromissa och chansa, är det enklast att skaffa särskilda glasyrer för lergods och stengods……tycker jag….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-01-25 17:44 av Bo§e
ler
0

Så är det tycker jag också. Man kan göra glasyrer med väldigt stort brännintervall men risken är som Bosse säger att den vid låg temperatur blir lite trist

liswis
1

#2: Tack för svar. Det blir då som jag gjort tidigare tidigare men där har jag använt köpeglasyr till lergodset o då fick jag ju krackelering på ”Dyrölera” men inte på ”Tallstigenleran”. Nu skall jag. Har glaserat tunnare med mindre krackelera. Skall prova med egen blandad trp lergodsglasyr. Vill inte mixtra med ugnen i första hand. O tack för svar förra gången också