Keramik iFokus

Keramik

Läst 821 ggr
kyrkerud
2021-02-06 17:59
0

superwool

Hej,
jag har en fråga angående isoleringsfilt till en rakutunna. Det finns ju en uppsjö av isoleringsmaterial men som jag förstod det utifrån allt jag har läst här på keramik i fokus använder de flesta superwool, ett rätt dyrt material. Är det någon som vet om t.ex Kaowool är likvärdig, och varför ska man inte använda de billigare alternativen? Hälsofarligare? Mer utsläpp?

Bo§e
2021-02-06 18:10
0

Superwool är den enda keramiska fibern som jag känner till, som INTE är klassad som cancerogen…..
Förmodar att det är därför som många väljer den.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ulla
2021-02-06 19:00
0

#0: När sajten var helt ny fanns här en medlem som sa sig arbeta på ifabisolering i Kungsbacka. Han skrev bl a så här om fibern:

"SUPERWOOL är en MINERALULL, som klarar kontinuerliga temperaturer upp till 1300 garder C. Den har MYCKET hög löslighet i kroppsvätskor, och den delar sig INTE på längden. Den behöver ingen annan skyddsutrustning än den NI är vana att använda när ni isolerar huset, sommarstugan m.m. Den stora fördelen med den, förutom att den klarar höga temperaturer som PRODUKT, är att den inte innehåller annat än JUST fibrer. Inga oljor eller fenolhartser, vilka bildar ISOCYANATER vid upphettning. Isocyanater är bevisligen cancerframkallande på människor. Superwoolfibern är nålad utan tillsatser."

Det här var 2006.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
2021-02-06 19:19
0

#2: Jo….jag hade också en tjock lunta info om Superwool, som bekräftade att den inte var klassad som cancerogen, vilket i stort sett all annan fiber var.

Och i sådana här fall gäller det ju att välja det "minst farliga", vilket många har gjort.

Men, jag har varit pensionär några år, och det kan ju ha kommit nya produkter som jag inte är uppdaterad på….?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ulla
2021-02-06 20:25
0

#3: Mmm, jag tänkte också på det. Det var därför jag skrev vilket år det var. Utvecklingen går ganska fort ibland. Mycket kan hända på 15 år.

_
_

L.A.E
2021-02-07 20:10
0

#1: Här är ett annat företag vet inte om det finns i Sverige ,
Fiberfrax® 6000 Series Refractory Ceramic Fibers | Products …www.unifrax.com , liknar Kaowool , superwool finns fler företag och som är vanligt idag att allt mer görs i Kina . Fick tips om en fabrik som tillverkar sten till keramik ugnar bland annat JM 28 tillverkningen i Italien .Tyvärr allt för dyr

kyrkerud
2021-02-08 11:58
0

Tack snälla för era svar, förstår nu varför det ska vara superwool och inget annat.

ler
2021-02-08 23:47
0

Det är också fibern i sig själv som kan gå in i cellerna i lungorna som är en cancerogen risk. Små fiber kan även spridas i blodbanorna och förorsaka cancer i andra områden än lungorna, i äggstockarna och annat. Liksom asbest. Så det är viktigt att undvika sådant.

lott.torngren@gmail.com
2021-02-24 21:51
0

För kännedom: Jag fick inte den Superwool jag beställde från Kamintillbehör utan leverantören i Tyskland skickade mig helt sonika en annan! Enligt Kamintillbehör fanns inte Superwool-filten som jag beställt, och den kommer inte komma in heller. Så vill man ha Superwool är det ingen idé att vända sig dit! (Snackade om att frakten från Kina har gått upp med flera hundra procent, så det var inte lönsamt att ta in den längre. Lite oklart för mig om detta då är något som drabbar alla återförsäljare, men jag har i alla fall givit upp tankarna om att returnera och börja leta på nytt. (När jag frågade på Seemanns lät det inte som den filt de säljer är Superwool heller… Ifab mailade jag och frågade om de säljer till privatkunder men de har inte svarat på två månader. Ahlsell som också dyker upp vid googlesökning säljer inte till privatpersoner så där har jag inte gjort någon framstöt.)

lott.torngren@gmail.com
2021-02-24 22:02
0

#8: Den matta jag fick istället heter Purewool. Jag är oklar på hur ohälsosam den är, men är definitivt inte fri från cancerogena inslag. Men så vitt jag förstår är det de mycket små partiklarna som är det primära problemet med isolermattor i allmänhet. (Har på mig andningsskydd och handskar nu när jag i färd med att skära och installera filten i tunnan utomhus, men det känns nästan som jag håller på med något förbjudet…)
Ni kloka erfarna här i tråden (och andra): är det främst i den här fasen av arbetet som mattan är hälsovådlig eller är det också vid bränning? Och hur är det med förvaring av tunnan, avger den otäckheter även i passivt skick? (bör man undvika att förvara den i ladan där ungarna spelar pingis? eller täcka över den med något?)

Ulla
2021-02-25 19:56
1

#9: Jobbigt att du inte fick det du beställde. Särskilt när det är en produkt som det finns frågetecken kring.

_
_