Keramik iFokus

Keramik

Läst 649 ggr
karmun
0

Sintrat stengods

Nu är jag fundersam…igen…?

En vas i stengodslera (k129) som är skröjad till 1000 grader, glasyrbränd med en krackelerande glasyr till 1250 grader - den borde väl vara vattentät? Även fast glasyren är krackelerande..?

Någon som har några teorier..?🤔

"Att skapa är mitt sätt att leva"

karmun
0

Glömde säga att den endast är glaserad på insidan..

bjorn.lindberg
1

Oklart om den är det, jag har haft vaser som läcker för att glasyren är krackelerad. Häll i vatten och låt den stå på ett fat en vecka och se om nåt vatten kommer igenom.

karmun
0

#2 tack för ditt svar.
Jo, jag har redan konstaterat att den "svettas"…. Tycker bara att det är konstigt..? Tänker att den borde vara tät efter glasyrbränning när det är stengods…

Tänker jag fel..?

Ulla
2

#0: Njae, stengodsleror kan också absorbera vatten. Visserligen inte lika mycket som lågbränt gods, men det finns ändå leror som absorberar så pass mycket att det kan ställa till problem. Jag har haft en svart lera som knappt gick att använda som vas eftersom den fuktade igenom och kunde förstöra bordet under.

Jag har för mig att K129 är en stengodslera som är grovt chamotterad. Tror att den fanns med i en lerblandning som jag hade problem med.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
1

K129 innehåller ingen vanlig chamotte, utan Molochite, vilket ur täthetssynpunkt visserligen är "bättre" än chamotte…..men jag tror ändå inte att leran är alldeles vattentät…..
Den är ett s.k. "T-Material", och är framtagen för att ha andra bra egenskaper än just vattentäthet.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ulla
2

Det är den som ofta används som rakulera, eller hur? Då är det viktigt att den tål värmeväxlingar. Är den också bra till ugnsformar som man bränner till stengodstemperatur?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

karmun
0

Tack för alla svar och funderingar🙏

Trodde alla stengodsleror var vattentäta efter glasyrbränning men det var uppenbarligen en kunskapslucka hos mig märker jag nu…🙈

Har använt en transparent glasyr inuti (Cebex 015) men den tenderar att krackelera efter att jag höjt skröjtempen…

Någon som har erfarenhet av något liknande eller tips på annan, mer passande glasyr eller annat tips hur jag undviker krackeleringar…?

Bo§e
2

#7: Nej, att alla stengodsleror skulle vara helt vattentäta är en gammal seglivad myt, eller i alla fall en grov generalisering.

Faktum är att det finns få stengodsleror som verkligen har "noll" i vattenabsorption.

Om man tittar i faktarutorna för respektive lera, ser man att de flesta stengodslerors vattenabsorption anges till ungefär 1 - 4 % .

Vi uppfattar dem som "täta" eftersom de är "tillräckligt täta" för att vara praktiska t.ex. i ett hushåll.
Ett undantag är vaser, som ju ställer högre krav på täthet än annat gods.

K129:s vattenabsorption anges till 7,5 %, så den hamnar litet utanför "täthets-snittet", och det beror på dess speciella sammansättning, och pga molochite-innehållet.
(Läs om T-Material)
K129:s goda egenskaper är att det går att bygga/dreja riktigt "svåra" former med den, och att den är relativt vit….men den är definitivt ingen "vas-lera"….

Hur skall du undvika krackeleringar: Finns ingen quick-fix eller patentlösning här, men du skulle kunna testa att succesivt tillsätta kaolin till din glasyr tills det förhoppningsvis "stämmer" med leran….eller i alla fall stämmer så bra det går….
Men molochite-kornen i leran kan försvåra det hela….det är inte säkert att man kommer "ända fram" med en sådan här speciell lera.

Gör noggranna noteringar, och testa med småsatser så att du inte förstör för mycket glasyr i onödan…

Bo§e
1

#6: Javisst…..det går utmärkt att använda K129 till ugnsformar.

Susanne Sundström
2

Jag har använt k129 till ugnsformar och de fungerar fortfarande utmärkt efter minst 10 år. Jag använde alltid samma glasyr + k129 (på gratängformar) som jag själv testat mig fram till att de fungerade väl tillsammans. Men numera använder jag inte den leran längre. Jag tror jag ursprungligen använde den mest till Raku då jag trodde man måste ha en lera med mycket struktur.

När jag gör nya vaser så brukar jag testa leran/glasyren och vasen genom att låta den stå med vatten och papper under sig. Den ska inte vara minsta lilla skrynklig eller såklart fuktig efter ett par dygn. Samma test gör jag med ljuslyktor där oljan kan krypa efter ett par dygn.

//Susanne Sundström

karmun
0

#8: Tack snälla för ett (som vanligt) utförligt och lärorikt svar!🙏🙂

Tror du att den höjda skröjtempen kan ha påverkat att glasyren krackelerar mer i glasyrbränningen..? Låter som ett långskott, men…😏

karmun
1

#10: tack för ditt långa svar! 🙏🙂

Minns du vilken glasyr du använde i k129 när du gjorde formar..? Du kanske har erfarenhet av just kombinationen k129+Cebex transparenta 015…?

Susanne Sundström
3

#12: Tyvärr minns jag inte säkert vilken transparenta jag använde.

Det kan varit https://seemann.nu/ eftersom det är såpass länge sedan och då använde jag hans transparenta. Det kan också varit en egenblandad dock…

Det är inte Cebex eftersom jag aldrig använt deras transparenta, så mycket vet jag.

Hoppas att du finner rätt till slut!

//Susanne Sundström