Keramik iFokus

Keramik

Läst 258 ggr
karin.rehnberg
2021-03-29 17:26
0

Urna

Hej keramiker,

Min mamma gick bort och vi planerar hennes begravning. Mamma var kreativ och älskade hantverk och keramik. Efter att ha sett utbudet av urnor på begravningsbyråerna känner jag att det vore mycket finare med en vacker keramikurna gjord av någon lokalt. Råkar det finnas någon som gör, alternativt vet var man kan hitta, var man kan hitta urnor som passar till detta? Gärna antingen i trakten kring Helsinborg, eller eventuellt resten av skåne alt runt göteborg.

Ni får gärna kontakta mig på karin.rehnberg@gmail.com eller på tel 072-8808778.

Allt gott, Karin

Bo§e
2021-03-29 17:48
0

En sak som du bör kontrollera först:
Det finns bestämmelser för vilka material som godkänns eller inte, för begravningsurnor.

Jag är inte helt säker på att keramik godkänns till detta, men bestämmelserna kan ju ha ändrats, och det kanske varierar mellan olika kommuner m.m.

Kolla detta, för säkerhets skull.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-03-29 17:50 av Bo§e
Ulla
2021-03-29 18:04
0

Keramik är ett godkänt material för begravningsurnor, men jag tror att det finns vissa bestämmelser kring detta. En keramiker som jag kände gjorde en sådan. Tyvärr är hon inte verksam längre.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
2021-03-29 18:16
0

Anledningen till att jag skrev är att jag vid ett par tillfällen haft kontakt med keramiker som haft problem med detta.

De har då fått veta att man kräver urnor i "något förgängligt material", som försvinner helt i jorden så småningom. Och då har inte keramik godkänts.

Men jag är ju inte mer insatt än så här, och det kan ju finnas lokala variationer i bestämmelserna…
Detta gällde kommuner i västsverige…..

(?)

• Redigerat 2021-03-29 18:19 av Bo§e
ler
2021-03-29 18:19
0

Jag har sålt många ton lera till just begravningsurnor och vet att det finns krav på att dom inte får vara så hårt brända att dom inte kan vittra sönder. Man får undersöka med begravningsbyrån vilka regler som gäller.

Bo§e
2021-03-29 18:20
0

#4: Ja, jag vill nog också rekommendera att man undersöker först…..

Susanne Sundström
2021-03-30 08:52
1

Hej,

Jag kollade upp det här när min pappa gick bort men valde att inte göra en egen begravningsurna till min pappa. Jag håller med om att de är otroligt fula och sedan sved det i mitt "keramiker" hjärta att inte göra en egen begravningsurna.

Några korta punkter som jag kom fram till och de ville man skulle uppfylla (olika på varje kommun).

• Urnan ska kunna vittra sönder så småningom.
  • Urnan ska rymma 5 liter
  • Locket ska kunna förseglas (limmas fast)

I övrigt som utseende var väldigt fritt. Man kunde t.ex göra en vacker box, boll, rör men alla ovanstående kriterier var man tvungen att uppfylla.

Tyvärr så känner jag ingen som gör urnor som du kan få tips om.

//Susanne Sundström

[rolnor]
2021-03-30 09:51
0

Jag har sett fina urnor på etsy.com men vet inte om dom uppfyller kriterier. Det var Raku.
https://www.etsy.com/market/urn

Check out our urn selection for the very best in unique or custom, handmade pieces from our caskets & urns shops.
  • Redigerat 2021-03-30 09:52 av [rolnor]
Sintring
2021-03-30 21:48
2

Finns ju olika sätt att begrava på.

Min första svärfars aska förseglades i en mycket vacker glaserad stengodskruka som sedan står i ett kolumbarium.

Den senaste jag hörde som gjorde en urna för jordbegravning skröjbrände den i 750°C efter rekommendationer