Uterm ugnar
Hej, jag vet att detta har avhandlats förut på forumet men det är inte helt enkelt att hitta igen alla relevanta trådar. Jag har också försökt få tag i nån på Uterm men inte lyckats. Jag vill köpa en el/gas ugn så vi kan bränna reduktion. För mig känns det bra med en svensk tillverkare som man kan ringa och snacka med, så det är ett plus. Vi kommer bränna till kägla 10 så typiska program tar upp ugnen på 1280 och håller 30 minuter, i vart fall med Kittec ugnen vi har nu.
Jag har lite olika frågor:
1) Är ugnarna bra? Ni som köpt en, är ni nöjda med ert köp?
2) Vad kostar de? Funderade på en mindre S150 eller S170, mest för att det inte skall bli vansinnigt dyrt med nätavgiften till EON. Vad kostar nya element?
3) Vad behöver jag säkra upp med? Som exempel anges effektförbrukningen på en S150 som 10kW, om jag inte räknat helt fel motsvarar det ungf. 14.43 amperes strömförbrukning. (enligt: 10000/(sqrt(3)*400)).
4) Vilket slags brandskydd behöver jag? Ugnen kommer stå i en lokal som jag hyr och så vitt jag vet finns det trä i väggarna så nån slags platta behövs mot väggen, oklart exakt vad. Vi kommer behöva nån slags ventilation också, om inte annat för att få bort olika gaser, tex. kolmonoxid. Vilka krav ställs på en sån ventilation? Kommer det vara väldigt varma gaser? Behöver jag har installationen godkänd av en sotare?
5) Borde jag köpa en Padelttherm från Brännpunkt istället?
Tack på förhand!
1.
Jag tycker dom bränner fin reduktion
2.
198000:- inkl koms för S170F med gasreduktion. Vet ej vad nya element kostar.
3.
170f drar 10kw, 15A. Går bra bränna med 16A säkring om man inte har annat strömslukande påslaget.
4.
En skorstenspipa som används till braskaminer är bra. Man kan köra med ganska lite gas och lägga för utblåset, då klarar man sej nog egentligen utan skorsten men vet ej om det är tillåtet. Överlag vet jag inte vad försäkringsbolag/sotare har för krav på el/gas installation. Bra ventilation ska man ju alltid ha. Min förbrukade ung 1kg gas/bränning gasen kostar ung 50:-/kg
Jag brände ung. 20-30 bränningar bara och det var inga problem, vet ej hur länge elementen håller.
Bifogar en bild på en tallrik bränd i min utermugn
- Redigerat 2021-05-26 11:39 av [rolnor]
189000 SEK, det var dyrt … jag får känna lite på den :) hahaha
Jag får be och tacka för ditt svar så skall jag se hur jag gör med ugnen. Håller på och försöker snacka med en sotare här och se om vi kan lösa ventilationen.
/Björn
Det är så klart en nolla för mycket.
Men fatet är väldigt fin så ugnen fungerar ju bra.
#3: 18900 låter billigt tycker jag, men jag klagar inte, har försökt få fatt på nån på Uterm utan att lyckas tyvärr. Jag gillar också fatet, det är precis sånt vi vill kunna göra :D
Sorry!! 98000:- ska det vara!
#5: Aldright, låter mer rimligt :)
- Redigerat 2021-05-26 15:46 av bjorn.lindberg
Oj Vad dyrt
Gasreduktionsvarianten är 30000:- dyrare än utan gasred. Dom görs nog inte i så stor omfattning.
Nej men man kan ju få en 130 liters topugn för 2930 euro och så kan man ju bara göra hål i den och använda en normal gasbrännare, så har man sparat många pengar.
- Redigerat 2021-05-26 19:24 av ler
Jo, om ugnen är bra tätad krävs ju mycket lite gas egentligen. I uterms ugnar kan man nog skröjbränna med bara gasen, rejäla brännare och relativt stor kanal för rökgaser. Det jag kan säga är att dom funkar bra men absolut inte billiga.
Att regelmässigt bränna till kägla 10 i en elugn, är det tuffaste man kan utsätta en elugn för….
Och då måste man också ställa de tuffaste kraven på den ugnen.
Eller åtminstone inse realiteten…..
Och dessvärre finns det inte många ugnar som verkligen är avsedda för det temperaturområdet , om vi pratar om "dagligt bruk", och samtidigt förväntar oss "normal" elementekonomi, och "normallånga" bränningar…
Många av ugnstillverkarna är enligt min åsikt litet väl "generösa" med epitetet "1300-gradersugn"…..
Ungefär som med bilarnas hastighetsmätare, som numera ofta är graderade till 200 km/h eller mer, vilket kan ge det falska intrycket att bilen är lämplig att framföra i den hastigheten, även om det nu "går" att göra det, vilket ju är något helt annat….
Det finns inte många "riktiga" kägla-10-ugnar på marknaden.
Erfarenhetsmässigt ser jag inte många fler än t.ex. Nabertherms kammarugnar (5-sidig uppvärmning), med suffixet "H" efter beteckningen, eller Rohdes kammarugnar av typerna ELS-S, KE-S eller KE-S Plus…
Det är den nivån man hamnar på, när allt "säljblurr" och önsketänkande är bortfiltrerat…
Självklart är det tillåtet att kompromissa, men då får man betala den notan med längre bränningar och högre elementförbrukning…..
Precis som om man kör sin lilla familjebil fram- och tillbaks på Autobahn i 200 knyck…😏
Ville bara få detta sagt i sammanhanget….🙂
PS Jag hoppas att alla förstår att detta inte är skrivet för att kasta någon skugga över något specifikt fabrikat. Resonemanget är allmänt.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-05-27 16:36 av Bo§e
#11: Tackar för ditt svar Bosse. Jag bränner kägla 10 i en Kittec ugn just nu, det funkar men precis som du säger tar det rätt lång tid. Jag får gå 40 C/h från 1160 till 1280 för att få det att funka. Jag har egentligen inte nåt problem med detta, eftersom man kan göra annat under tiden, tex. sova.
Nu blir det ju lite annorlunda när vi vill bränna med el/gas, nån behöver vara där när gasen är på i vart fall.
Ett annat problem är kostnaden för nätavgiften. För att det inte skall bli på tok för dyrt så behöver vi hålla oss till 25 ampere och tyvärr kan vi inte använda all elen själva. Vi funderade på en Padelttherm ugn men till och med den minsta ugnen drar för mycket el för att vi skall ha råd med det. Men jag skall ta en titt på Nabertherm och Rohde.
Ett helt annat grepp på problemet skulle kunna vara:
Nabertherm tillverkade en gång sin "14"-serie, och många såldes här i Sverige under 1970-talet.
"14"-ugnarna var (om jag minns rätt) på ca 160 liter.
I den serien fanns ett par "värstingar", i form av 14SH (15 kW) och 14SHS (18 kW), som var precis vad en "notorisk kägla 10brännare" behöver…
Och ibland kan någon av dessa dyka upp på beg.marknaden. Och av förklarliga skäl ofta i bra skick.
En gammal 14SH eller SHS skulle kunna bli en riktigt billig lösning för den som gillar att bränna högt…!
Något att hålla utkik efter…?
Men, du nämner ju också att elen har begränsningar…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#13: Ja det är ju det, 10 kW är nog max tyvärr, vi kan naturligtvis uppgradera till 32 ampere men det börjar kosta en del i månaden.
#13: Kollade på Rohde KE 150 S+ (https://www.rohde.eu/en/arts-and-crafts/products/frontloaders/ke-s-plus-series/ke-150-s?c=357).
Den klarar alla kraven, kägla 10, 10.5 kW/16 ampere vilket vi klarar, yay!
Det enda problemet är att den inte klarar reduktion, men det är ju inte helt säkert att vi får OK från sotare och stadsbyggnadskontoret på det i vart fall. Får fundera lite hur vi gör.
Ja, ska du inte reducera finns det nog många alternativ. Varför kägla 10? Går ju att sänka smältpunkt eller använda längre utjämning så topptempen inte behöver vara så hög? Du nöter element.
#16: Bra fråga, det är mest för att det är så jag har jobbat och jag har ett gäng glasyrer som jag gillar och inte smälter bra innan kägla 9-10. Jag gör ganska mycket järnglasyrer, typ tenmokus, järnblå osv. Tycker oftast att man behöver komma upp till 10 för att få rätt respons från järnet. Har provat att bränna samma glasyrer i 7-8 och tycker inte de ser lika bra ut.
#16: Det jag gör nu är att hålla 30 min på 1280, funkar helt OK men det är nog inte jättebra för elementen nej. :)
#16 Nej det håller jag med om, ett par käglor längre ner funkar lika bra.
- Redigerat 2021-05-28 14:44 av ler