Köpa gasugn
Vill så hemsk gärna bränna reducerande, funderar på att köpa gasugn 80-170 liter… några tips om märken? Kombinerad el och gas vore ju smidigast, men oj så dyrt…
Här gjorde jag en sökning på gasugn, finns flera trådar du kan läsa.
Kostar mer bränna i gasugn än el, detta påverkar ekonomiskt också:
https://www.google.com/search?hl=sv&q=site%3Akeramik.ifokus.se+Gasugn
Tack, har tidigare kikat på de trådarna, tänkte mer på hur det är att köpa nya modeller idag. Är det någon som nyligen köpt en ny gasugn och vill dela med sig av sina erfareneheter och tankar?
Kom precis hem från Byggmax med ny fylld Gasolflaska 10 kg = PK 10 pris 319 kr .
Finns ju gasol ugnar som gasolen PK 10 räcker till
Kom på att Seemann i Stockholm säljer Rohdes gasolugnar, pris ingen aning
Vilken ugn använder du L.A.E?
Rohde har små toppmatade gasugnar som jag kollat på, har inte provat men de är rimligt billiga och inte enorma. Kan kanske vara en grej?
https://www.rohde.eu/en/arts-and-crafts/products/gas-kilns/tg-series
Vi har en Dansk Scandia gasugn på 250 liter + en mindre som jag byggde
Ja, och Kittec CBG 90 liters
#7: Ok, kul! Byggde du den egenbyggda själv från scratch?
#9: Har byggt en del ugnar av olika slag , men jag är mest intresserad av vedugnar och det blir en del resor ute i Europa för att bygga fast det har nu varit stopp i nästan 2 år för att resa runt.
#7 scandia ugnarna är ju superbra men dom producerar ju inte mera så kanske lite svårt att få tag på. Men den skulle jag välja helt klart, riktiga brännare och fläkt, läcker ugn!
#11: En mycket fin ugn…!
Hade de prefixet "GS"…?
Min första kontakt med en sådan var vid Leksands Folkhögskola, där ugnen var tämligen nyinköpt (måste ha varit 1968, när Alan Waller var keramiklärare). Alla flockades kring den och ville bränna….🙂…och den fungerade verkligen bra….
Brännarstenarna hade dock en tendens att förbrukas, och fick bytas ut ibland.
Scandia tillverkade brännarstenar till dessa ugnar ända fram till slutet, när fabriken övergick i ny regim…
En nackdel var att de vägde något ton, och därför kunde vara litet svårplacerade…
Men en väldigt bra ugn var det……🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-08-26 23:13 av Bo§e
Jag hade en sådan på 750 liter och den var trevlig att bränna med, man fick gå och kolla flamman på alla brännarna 4 st och skruva lite upp eller ner allt efter behov. Hade aldrig problem med mina brännarblock, kanske det fanns olika kvaliteter.
Och låg förbrukning av gas var det också 20-25 kg till stengodstemperatur.
#10: Oj så roligt! Jo, nu minns jag, du är ju en av dem som ordnar vedbränningskurser. Fantastiskt roligt.
#11: "riktiga brännare" - vad innebär det?
Fläkt är bra har jag förstått, men väl inget som kommer på de nya och mindre ugnarna…
Riktiga brännare är dom med just fläkt så att man kan styra både luft och gas, då är det du som bestämmer. Atmosfäriska brännare har sina begränsningar eftersom men inte kan tvinga luften in i ugnen, och förbrukningen av gas blir enorm.
Ok! Känner du till någon ny gasugnsmodell som har "riktiga brännare" / fläkt som finns på marknaden idag?
Jag vet inte säkert men kolla detta link
https://www.blaauwproducts.com/wp-content/uploads/2016/12/Blaaw-ovens-ovens-voor-ateliers-en-kunstenaars-1.pdf
Eller är det bara brännaren som är annorlunda? Har alltså inte med ugnen att göra? Och därmed skulle jag kunna köpa "riktiga brännare" till en ny ugn?
#19: Tack!
Nej brännarblocken är fastmonterad med luftledningar och allt som behövs, det blir som att bygga en ny ugn, allt för struligt och dyrt om man skall köpa ny ugn och nya brännare m.m.
#22: Ditt råd är alltså att bygga en egen ugn för att på så vis kunna få "riktiga brännare"? Alternativt att man kan få tag i en begagnad Scandia GS?
#23: Här kommer ett tips från Frankrike som det går bra att köpa ifrån
Ja om du inte kan hitta en ny så sök efter en begagnad. Det kommer nog att löna sig i det långa loppet. Att bygga själv är ett väldigt stort projekt så det skall man bara om man just har lust till det.
Jag säljer en Scandia typ B 250.
Lite använd. Se mitt inlägg som gjordes nyligen.
Pris 10.000:-
Tack för info!
#0: En vän säljer sin mors gamla just nu. Finns på Blocket.
Kikade, fin!
Har ugnen som BKform säljer (se annan tråd) den typen av "riktiga brännare" som det har skrivits om här? Själv förstår jag inte riktigt vad det är jag ska kika efter.
- Redigerat 2021-09-05 23:57 av Ferruma
#30: Scandia B 250 har atmosfäriska brännare, dvs brännare som jobbar utan fläkt och strömtillförsel.
Jag skulle inte bekymra mig för sådana saker, när det gäller en ugn i den här storleken…..helt ok…..och enkelt…
- Redigerat 2021-09-06 03:18 av Bo§e
Tack, Bosse! Innebär det att vid större ugnar gäller inte det Ler skrev, att "förbrukningen av gas blir enorm" när man har atmisfäriska brännare?
Eller är det så att atmosfäriska brännare egentligen även är helt ok vid mindre ugnar som Rohde TG80?
(Hm, och innebär det att alla gasugnar med "riktiga brännare" alltså är kombinationsugnar (el + gas) då fläkten styrs med el?)
- Redigerat 2021-09-06 08:29 av Ferruma
Gas-el kombinerat innebär att man värmer med elektriska element och reducerar med gas. Så att fläkten drivs av el räknas egentligen inte, men rent logiskt har du ju rätt.
#34: Tack ler, då förstår jag skillnaden. Man kan inte riktigt kalla det för kombinationsugn, utan gasugn med eldriven fläkt. Fattar. Tack!
Det är väl så att ugnar med fläkt-brännare är avsevärt dyrare i inköp?
#32: Nej, så "enorm" är inte förbrukningen.
B250:s brännare förbrukar ca 1,5 kg gas per timma, per styck vid fullt pådrag vilket man sällan behöver göra, och definitivt inte under en hel bränning.
Här är manualen till "B"-ugnarna.
Wow, underbart, tack!
Med andra ord kan jag också köpa en Rohde TG80 eller Kittec CBG90 och bara köra på? För även om priset per bränning blir högre än vid en kombinationsugn eller en gasugn med eldriven fläkt, så är själva ugnens pris så pass mycket lägre att det jämnar ut sig?
Om det jämnar ut sig beror ju på vilket tidsperspektiv man har och antal av bränningar. Klart att om man bränner två gånger om året så går det ju en del år innan man märker av det, men producerar man en del så är det nog snabbt intjänade pengar med en riktig ugn och man har större möjligheter att styra resultatet.
Tack allesammans för fantastiskt värdefull feedback, nu har jag bättre underlag för att kunna ta informerade beslut.
Enligt en återförsäljare som jag är i kontakt med, är "gasförlusten" - pga avsaknad av eldriven fläkt - liten vid användning av propan, men ett problem om man använder naturgas.
Det bästa med fläkt är att man kan styra reduktionen helt.