Filterpress
Jag kör filterpress för att få en plastisk massa som passar med den gjutmassa jag använder.
Varje gång jag ska pumpa in slamma i pressen är det samma problem, jag har svårt att få pumpen att få tag i slamman. Tillslut brukar det dock fungera men det tar lång tid och jag vet inte riktigt hur jag får till det.
Jag vet att det inte är många som håller på med dylika tokerier, men kanske någon som varit med om detta och kan ge mig tips.
Vilken typ av pump är det? Är det möjligtvis någon otäthet? Snyggt med en filterpress, jag blir avundsjuk. Ett rensningsanlägg också så kan du starta lerfabrik och sälja bra lera till bra pris. Billig rålera och lite arbete.
- Redigerat 2021-08-24 08:24 av ler
Det är en diafragmapump. Otäthet var tänker du? Om det finns minsta otäthet när slamman står under 10kg tryck då sprutar det vill jag lova. När den väl fått tag i slamman så är det inga problem.
Men kan man då inte mata på med lervälling eller vatten till att börja med?
#3: ja det kan ju vara så att jag kan hissa slambehållare så högt att fyller pressen med självtryck innan jag startar pumpen.
Det får jag testa!
Nu är ju det här inte riktigt samma sak som de pumpar jag har fixat med men pumpar ( pump som pump tänker jag )
kan ju behöva flödas(grundas) eller luftas för att få igång suget.
#1: jag var så fokuserad på mitt problem så jag läste inte ditt inlägg till slut.
Visst är det kul med en filterpress, den är ju också instalerad i ett gammalt lastbilssläp så jag kan åka land och rike runt som en ambulerande lertillverkare närknådat så det förslår.
#6: Har du vart runt nåt och gjort lera på olika orter? Känns som den grej man borde göra :)
#7: Ja visst! åka från norr till söder och göra lera till alla som behöver. Lysande!
#3 och #4: Ja, vissa pumpar kommer inte igång om de är helt tomma vid start.
Ett ganska "universellt" pumpproblem, som väcker minnen från mina morföräldrars hem, där det fanns en gårdspump, som på bilden.
För att få den att "greppa" vattnet och komma igång, var man tvungen att först hälla i en skvätt vatten uppifrån. Därefter vaknade den till liv, och fungerade som den skulle..!
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ja helt täta pumpar som den på bilden var nog svårt att tillverka. Men även en normal slangpump som man använder till transport av lervälling behöver lite hjälp vid start.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Provar utt lägga in en gif på en dylik pump fungerar
Av någon anledning får jag inte gif:en att fungera…
Ja, pumpar som är avsedda för vätskor och slammor, är inte alltid så effektiva om de tvingas pumpa luft. Särskilt om de har hunnit bli litet slitna.
Jag tror att det löser sig om du kan få in slamman i pumpen, så att den får något att "greppa"….
#14: Jo det har ju löst sig till slut hittills, men det retar mig att jag inte riktigt vad det är som gör att det till slut funkar. Det verkar lite som att kämpa med moment 22, att den inte kan bygga upp något tryck förän den står under tryck. Jag tänkte om det fanns någon som jobbat med Vicentinis filterpressar här men…… finns det någon annan än lerkatta som filterpressar lera i Sverige?
menar givetvis Lokatta keramik
Svårt att se tycker jag men finns det någon port vid membranhuset?
Tog ett tag innan det klickade till för det är många år sen. Kommer på att Kent på Designhuset Stålhanegruppen ville att jag skulle köpa filterpressen där men den fick inte plats i mitt garage så det blev ingen affär av tyvärr. Fanns det inte 2 st men jag kan ha fel där kanske
Om ni vill höra hela historien.
Denna press köptes från början av konstfack i mitten på --80.
De använde den aldrig!
sedan vid flytten till Telefonplan hamnade den på keramikskolan.
De använde den aldrig!
när sedan Bolin&lövrgens lokaler skulle renoveras, där skolan hade lager, var skolan tvungna att göra sig av med den.
Jag hade inte heller plats för den i verkstan så jag gick till en och bad honom skära ner den så den blev kortare.
Då föreslog han istället att vi skulle sätta den i ett gammalt lastbilsskåp som han hade stående och så tyckte han jag skulle ställa det på tomten.
Jag sa till honom att jag kan inte ha ett gammalt postskåp ståendes på tomten, det ser ju inte klokt ut!
Då sa han: ja men jag har en granne som har en ram från en gammal lastbil som vi kan sätta skåpet på……
och så blev det
Jo jag tror keramikskolan hade två filterpressar till men jag tror de gick till Lokatta keramik.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fick tillslut igång pumen och kört två laddningar á 200 kg plastisk massa.
vet fortfarande inte riktigt vad det var som fick den att få upp trycket. första omgången tog det 4 timmar innan den kom igång andra omgången gick det lite lättare.
Det låter ju lite trist att behöva använda så mycket tid på det.
Ja det är lite frusterande!, men idag körde jag tredje satsen och då gick hela processen på 2timmar, från slamma till lerkaka.
👍