Bubblor
Ingen som känner igen? :(
Är så nervös inför första bränningen i den nya ugnen. Funderar på om detta är normalt eller om leran är skadad på ngt sätt av kyla eller kanske att den är för fuktig.
Nej, jag känner inte igen problemet. Undrar vad det kan vara?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det är litet svårt att se på bilderna, men om det är "vanliga" luftblåsor som har råkat uppstå under tumningen, kommer det säkert att gå bra med skröjbränningen (förutsatt att godset är torrt förstås), men om det sedan skall brännas till stengodstemperatur, finns det risk för att blåsorna kommer att "blåsa upp sig" mer, och bli störande….
Sådana här blåsor kan uppkomma, t.ex. om man jobbar på ett sådant sätt att man tillåter luft att fångas inuti godset, eller om man använder för mycket vatten när man jobbar…..eller en kombination av båda sakerna….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-10-27 12:45 av Bo§e
#3: Stort tack. Jag ska se över min teknik så att jag inte tummar in luft. Det får bli återvinning på de saker som har fått dessa små blåsor så börjar jag om :).
Vet du om de kan bli ytliga luftbubblor när man tex strecket över med en blöt svamp för att släta till godsen? Jag har inte använt mig av särskilt mycket vatten under själva tummandet, men däremot haft för att släta till vid sprickor eller när jag putsat till i slutet.
Du skall passa på med för mycket svampande, man förstör ytskiktet så att det blir som ett dam på ytan, lösa lerpartiklar som kan ställa till besvär vid glaseringen
#5: okej :), då ska jag göra så. Tusen tack.
Mvh Madeléne