Material för topp plugg
Hej, jag har ett block av detta sten som jag tänkte fixa en ny topp-plugg till min senaste Rhode 66 liters ugn.
Är denna beige-aktiv sten gjord av en lämplig material? Det är iaf av den lättare variant sten och pga det finns plattenengoben resan struckit på den, jag antar det skulle klara 1260? Stenen kom tillsammans med ugnen.
Tack på förhand!
- Redigerat 2022-02-17 19:20 av [cbhank]
Kommer att gå fint…! 🙂
Och sådan sten är ju också lätt att bearbeta till önskad form…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack för snabbt svar Bosse!!!!! Du är guld-värt.
Kan du också kanske säga om det finns eldfast cement som man kan köpa ute på järnhandeln som skulle fungera för mindre lagningar och fyllning inuti ugnen? Eller måste man köpa såna på en ordentligt keramikbutik?
Eldfast bruk från järnhandeln…? Fungerar antagligen bra det också, men om det finns flera sorter, välj den med den högsta maxtemperaturen.
Men, eldfast bruk brukar bli väldigt hårt, vilket gör att det så småningom kan bli en "konflikt" mellan dewt hårda bruket och den porösa stenen. Du kan magra bruket med chamotte, vilket kan förbättra det hela, men perfekt blir det inte….
Stora "spacklingar" brukar inte hålla så bra…
Bästa sättet att laga en ugn invändigt är att skära ur en bit runt det trasiga, och sedan fälla in en "skräddarsydd" bit porös ugnssten, och eventuellt (om det behövs) "limma" den med litet eldfast bruk.
Om det eldfasta bruket innehåller vattenglas (vissa sorter gör det), får bruket inte komma i beröring med elementtråden.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#3: bra förklaring, tack igen!