Tack
På det här forumet diskuterar vi ju mest ugnar som krånglar och huruvuda glasyrer som frusit fortfarande går att använda. Inget egentligen om drejning och deffinitivt inget om den konsnärliga aspekten av keramik. Det finns lite utrymme för annat men då mest vårblommors ankomst eller fina stenar med mossa på man hittat i skogen. Detta då trots att världen nu står i brand. Jag inser då nu, tillslut, att detta inte är platsen för mej.
Lev väl i dessa mörka tider, ta hand om er. Jag tänker flytta till Norge, det är ju ett Nato-land och känns tryggare. Mvh/ Roffe
Jag har inte varit här länge, men jag har sett att du är väldigt aktiv. Jag är säker på att du kommer att vara saknad. Lycka till i ditt nya liv. Jag flyttade till Sverige för 2 år sedan, och jag tänkte aldrig kolla om Sverige var medlem i NATO, jag antar att det var mitt misstag.
Jag ser med sorg på att du Rolnor lämnar forumet. Du har kvaliteter som du nog inte vet själv att du har och jag kommer att sakna dina kommentarer, även om det då inte alltid handlar om tekniska frågor men om sådant som ligger på ett annat plan. Jag beder dig om att stanna kvar.
Självklart skall du stanna kvar på forumet, Rolnor…!
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Som klister bakom tapeter, forumet kommer sakna dig! ❤️🌸
Det finns Internet i Norge också har jag hört :)
Som en kommentar på varför vi mest snackar om ugnar och olika problem med glasyrer. Jag föreställer mig att folk kommer hit just för att de har problem som behöver lösas och det finns kunnit folk här, tex. du Rolf. Sen stannar några av oss kvar när frågorna man kan tänkas ha har besvarats, tex. jag som egentligen bara vill hitta en leverantör för kiselkarbidhyllor.
Om vi vill att konversationen skall handla mer om den konstnärliga aspekten av vårt arbete så behöver vi nog föregå med exempel. Jag kan se att det är lite motigt och läskigt att visa upp sina grejor på Internet, speciellt här. Tonen på formuet är ganska teknisk och lite "så funkar det" och "så funkar det inte". Ibland en smula kritisk, eller jag kan tänka mig att det kan uppfattas så i vart fall. Själv jobbar jag med datorer till vardags och behovet av att vara precis och exakt har nästan alltid företräde. Det gör gärna att diskussioner upplevs som lite stela och stränga och uppmanar inte direkt till några spontana betrakteleser eller utsvävningar. Vi har bara så mycket tid att spendera på någon annan och under den tiden vill vi förmedla korrekt och relevant information utan att vara långrandiga. Hur som helst så får nog ha rätt mycket skinn på näsan för att det inte skall kännas jobbigt att visa tex. vad man jobbar med för tillfället.
För just drejning, och förmodligen allt om hur man gör en XYZ, funkar tex. Youtube mycket bättre eftersom man behöver visa hur det går till. Det är svårt att förklara drejning i text, enklare att visa och berätta.
Mitt personliga förslag är att vi har en tråd där folk kan posta vad de jobbar med för tillfället. Veckans "Vad du jobbar med just nu?" tråd eller nåt i den stilen. Där kan man ju själv berätta om man vill ha feedback på sitt arbete eller om man har några funderingar.
Jag vet att Rolnor har provat att komma igång med estetik diskussion många gånger.
Men det är som om att be om hjälp med rent tekniska frågor inte är något problem, men så snart man diskuterar estetik så blir det känsligt liksom att allt är lika bra och inte något man kan prata om. Jag gick på konstakademin i Danmark och det var inte annat än prat om estetik och oj vad nyttigt det var. Man trampar ju inte någon på tårna bara för att man har en mening om det.
#6: Nej jag vet vad du menar. Har jobbat i kollektivverkstäder där normen har blivit "guuuud vad snyggt" och "du är så himla duktig". Jag antar att det är det artiga beteendet om man inte känner personen i fråga så väl. Jag brukar inte gravitera till den typen av konversationer precis, det ger inte så mycket. Min bästa drejkompis som jag delar verkstad med nu är ganska barsk och berättar för mig när mina linjer är fel eller när jag är lat och borde göra bättre. Jag är också rätt bra på att ignorera feedback när jag tycker att hon har fel, så för mig funkar det.
Personligen har jag ingen utbildning på det estetiska och har inte nån vokabulär som täcker estetisk. För min del är det svårt att prata om konst / keramik annat än vad jag gillar och inte gillar.
Rolnor, jag tycker att det är synd att du vill lämna forumet, du har så mycket bra input.
#0: Till Rolnor!
Du var den första personen som uppmuntrade mig här på forumet då jag var nybörjare i keramiken och drejningens värld så där för en dryga 10 år sedan. Vid något tillfälle beskrev du för mig hur jag skulle göra för att få med mig leran upp när jag drejade. Du beskrev hur jag kunde pröva att göra och då testade jag det och lärde mig mycket. Din hjälp just då betydde att jag tog mig över hindret i drejningen. Konstnärliga aspekter skulle vara intressant att diskutera och annat som har med t.ex drejningen att göra. Snälla Rolnor stanna kvar här, annars blir forumet tråkigt och sig inte likt. <3
Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane
Det som gör livet mest nöje för mig nu är att hjälpa andra. Och DU - DU har säkert hjälpt tusental. Ibland behöver man vila lite och ta tid för sig själv. Gör så - men kom gärna tillbaka eller checka in ibland bara. Kram
Synd att du lämnar. Du har ju varit med nästan ända från början och bidragit med mycket genom åren. Det känns nästan som om det är en god vän som ger sig av. Hoppas du hittar tillbaka till oss när världen vrids rätt igen. Den här galenskapen kan väl inte få fortsätta.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#5: jättebra idé, Björn! Tack för förslaget.
_
_
- Redigerat 2022-02-28 19:02 av Ulla
Det har alltid varit extremt givande att läsa dina inlägg, modig, tänker och delar. Delar med dig hur du resonerar. Du ger liv…
Hej!
Föreslår lite torrt att du stannar kvar. Alla argument finns i kommentarerna ovan.
En teknisk fundering är följande:
om du lämnar forumet kommer alla dina inlägg att försvinna eller finns de kvar?
Mycken kunskap och synpunkter har du delat genom åren så känns fint om de kan få ligga kvar.
Hoppas på ditt fortsatta medlemskap.
Allt gott till dig oavsett vad du företar dig.
Men jag kan slå mig i backen på att du fortsätter med keramik.😉
Hej usd!
Även om man avslutar sitt medlemskap på iFokus så kommer det man skrivit att ligga kvar. Om allt försvann så skulle ju många av diskussionerna bli svårförståeliga. Det enda som försvinner är den personliga sidan som alla har.
Jag hoppas verkligen att rolnor inte kommer att försvinna helt även om han väljer att inte skriva här längre.
_
_
Tack Ulla, det är ju för väl!😊
Hej Rolnor!
Hoppas de svar du fått värmer ditt hjärta.😊
När ska du flytta?