Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1793 ggr
LeWE
0

Snabb bränning!!

Har gjort en ny typ av lykta som blivit populär o fick för mig idag att dreja ett gäng till, de börjar ta slut och det är ju några dar kvar till jul!! Har svarvat och gjort klar dem idag och ställt dem på elementen som jag skruvat upp till max, jag ska glasera det sista i morgon och tänkte då råglasera med en vit glasyr som jag aldrig provat att råglasera.. tror ni att man ska göra glasyren tunnare..? blanda i mer vatten? Det käns som det vore smart, det blir väl för tjockt annars eftersom godset ej är bränt så suger det väl mer vatten? Kanske man kan göra en "kort" skröj till 400 gr. först? Det skulle jag hinna och ändå glasera samma dag. Vad tror ni? Glasyren är Dunit 1302 (tror jag.. eller 1303..) Blank vit.

LeWE
0

Om nån vill får ni gärna svara ikväll… jag måste bränna i morgon! .. / "lite stressad!!"

[ReijmyreStengods]
0

Hej LeWe! Skröjat gods suger bättre. Om du ska råglasera helt torrt gods bör du sprutglasera för då kan du få på glasyren med ett minimum av vatten, annars finns det stor risk att grejorna spricker spricker redan vid glaseringen. Kort skröj vete tusan, om det funkar…? Jag hade nog tillsatt lite lersubsans till glasyren, ballclay el. bentonit? och chansat! Gör inte glasyren tunnare, vattnet är inte bra på rågods.

LeWE
0

Tack, det var ett bra tips, jag har inte möjlighet att sprutglasera men du har nog rätt i att jag inte borde "tunna" ut glasyren.. typiskt när man är stressad.. att man inte testat förr!!! Jag har råglaserat förr men med en annan glasyr, får väl chansa och hoppas det går bra! Kanske man ska doppa snabbt när man råglaserar.

[ReijmyreStengods]
0

Lycka till!

LeWE
0

Tack

troll
0

Hej Lena! Glasyren ska absolut inte vara tunnare, snarare tjockare. Om du inte kan sprutglasera kan man doppa fort med en tjockare glasyr, för att det inte ska suga upp för mycket vatten och riskera att spricka. Du kan också glasera lädertort, för att minimera sprickrisk och sedan torka. Kanske inte funkar denna gng då lyktorna står på elementet, men..

Lycka till/Marie

LeWE
0

Jo, jag förstod när jag "tänkte" till att glasyren måste va ganska tjock, Tack för er hjälp.

Rozzy
0

Spännande du får berätta hur det går.

LeWE
0

Hmm.. ja det gick ju inte så bra!! Råglasera aldrig dunits vita blanka 1302! Den blev hemsk, hade krupit och burit sig åt, antagligen blev det för tjockt fast jag tyckte jag var snabb när jag doppade. Obränt gods suger nog bra mycket mer än skröjat.. ja ja det var en lärdom.. det var inte så många lyktor som tur var, kanske jag kan ta hem nån?!?

lotta2
0

Jag sprutar bara när det är råbränning som gäller numera. JAg tycker det är jättesvårt att styra det annars, jag har använt 1302:an på oskröjat utan problem ( länge sedan) men det är som sagt sprutat då på K 148 / K 118 leran fr Cebex.