Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramik-bränning
Läst 232 ggr
Eva Sigge
2022-03-24 12:14
0

Bats?

Hej!
Har gjort en stor kruka, med ett lyckat tryck.
Hjälp, den sitter fast i en gammal bats, som jag inte är rädd om. Spånskiva, vågar jag sätta in allt i skröjugnen. Tänker den måste ju brinna upp.
Har ugnen i garaget.
Tacksam om någon har erfarenhet av det.
M v h Eva Sigge

Eva Sigge
2022-03-24 12:52
0

#0: Har bestämt mig för att inte göra det, är rädd om mina element. Ringde en duktig keramiker, som sa att det finns en särskild behållare att sätta in när man har brännbart material.
Så nu satsar jag på att lägga fuktiga handdukar inuti. Och plastar in den. Så får jag se om det går med en skärtråd .

Ulla
2022-03-24 14:04
1

Det du skriver tyder på att krukan inte är riktigt torr. Om du inte kan skära loss den så kanske det funkar att låta den torka loss. Det beror litet på hur spånskivan ser ut. Jag förstår att du inte vill sabba den om du lagt ner nycket arbete på dekoren.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
2022-03-24 14:14
1

Om du lyfter upp och håller krukan, eller ber någon att hålla den, (eller ställer den uppochned) och med ett lämpligt redskap knackar försiktigt på plattan (med ett lämpligt redskap) nedåt, runt om, skulle det inte förvåna mig om plattan plötsligt lossnar……

Förutsatt att leran inte är alltför våt, förstås…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-03-24 14:21 av Bo§e
Eva Sigge
2022-03-24 17:33
0

Tack, så mycket för era svar.
Jag har lagat lite runtom nertill med ättika och lera. Ska låta bli att stoppa ner handdukar. Tar upp den i värmen och ser om den lossnar. När jag knackar som du sa Bosse.
M v h Eva Sigge

osv
2022-03-24 19:51
1

Du kan värma plattan försiktigt underifrån för på så sätt torka loss den från spånskivan.

Eva Sigge
2022-03-24 21:24
0

Tack, det ska jag se om jag klarar…
M v h Eva Sigge