Keramik iFokus

Keramik

Etikettglasyrer
Läst 462 ggr
Alexandra
0

Transparent glasyr

Jag har precis börjat med porslinsfärger och Porslinslera. Jag skulle behöva köpa en transparent glasyr som ger den "rätta" looken. Vill att det ska ut som porslinsfigurer i affären i look. Men designen och arbetet har en del att önska men det kommer väl, hoppas jag:) Vad ska jag välja för transparent glasyr? Har ni tips på vad jag kan blanda scherjningsfärg för att få rätt konsistens på den. Använder i dag ngr droppar glycerol och blandar tills jag får en tandkräms konsistens. Rätt eller fel och finns det ngt som är bättre att använda. Alla tips och råd är välkomna, jag har lärt mig mycket här. Genom att läsa olika trådar. Ha en fin kväll!:)

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Schjerning har ett utmärkt penselmedium som heter RCP.
Finns även ett tillhörande "hjälpmedium".
Det är vattenbaserat, och inga lösningsmedel behövs.
Borde finnas där shjerningprodukter säljs.

Här är också en enkel bruksanvisning.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-03-27 18:28 av Bo§e
Bo§e
0

Detta med transparent glasyr är "svårtipsat".

Kanske (?) den som sålt din Porslinslera har någon rekommendation för just den leran.

Annars lönar det sig troligen bäst att testa ett antal olika transparenta glasyrer.
Leverantörerna brukar sälja små provpåsar.
Vissa transparenta glasyrer framhäver "vitheten" hos leran, och andra gör det inte lika bra.

En annan sak som betyder en del är att man gärna vill ha en tunn transp.glasyr, men som ändå bildar en skön yta.
Det kan uppnås om glasyrpulvret är mer finkornigt än "vanlig" glasyr.
En tjockt pålagd transparent glasyr bildar ett "djup" bakom dekoren som man inte alltid (?) vill ha…

• Redigerat 2022-03-27 18:43 av Bo§e
Alexandra
0

#1: Tack för hjälpen! Då vet jag :) Vilken transparent glasyr ger den bästa looken på porslin och har du förslag på en matt transparent glasyr? En som bibehåller det vita i porslin och gör att det fortsätter se vitt ut efter bränning. Visst är det så att jag målar uppepå transp glasyr och på porslin? Är väldigt ny på det.

Bo§e
0

Du får testa olika sorter, helt enkelt.
Jag vet inte hur vit din Porslinslera är, och om inte vitheten blir tillräcklig med någon av de tranparenta, kan du alltid glasera med vit glasyr, blank eller matt.
Porslin kan ha många olika karaktärer…

Ja, du glaserar och bränner föremålet '"helt klart".
Därefter kan du dekorera med porslinsfärgen, och bränna igen, i den temperatur som föreskrivs för porslinsfärgen
(ofta i knappt 800°C…men kolla upp det…).
Det blir m.a.o. 3 bränningar.

• Redigerat 2022-03-27 18:56 av Bo§e
Bo§e
0

Man kan säga att Porslinslera finns i två grundkategorier:

• Hög vithet, men inte så ljusgenomsläpplig.

• Bra ljusgenomsläpplighet, men på bekostnad av vitheten…

…och alla varianter däremellan, förstås….

• Redigerat 2022-03-27 19:04 av Bo§e
Alexandra
0

#5: Ok, tack för hjälpen!:)

ler
1

Om man vill ha samma vithet som det fältspatsporslin man köper från porslinsfabriker så måste man bränna reducerande så järnet som finns i porslinet och i råmaterialet som glasyren är gjord av färgas med en blå färgton, i elugn blir det alltid mer eller mindre gult. Men en bra glasyr till normal temperatur i vanlig elugn bör innehålla en del zinkoxid som ger bra färg och tillåter att glasyren kan vara tunn så som Bosse säger, det har många tekniska fördelar så som att det är lätt att undvika krackeleringar.

Alexandra
0

#7: Tack för hjälpen!:)

Ålands folkhögskola
0

Matt genomskinlig glasyr finns inte- den matta ytan är mikrokristaller, som man inte kan se igenom

Bo§e
0

#9: Ja, det stämmer.
Ljusgenomsläpplig (translucent), ja, men inte transparent.

• Redigerat 2022-04-02 08:27 av Bo§e
ler
0

Behöver ju nödvändigtvis inte vara mikrokristaller som gör den matt, kan också vara överskott av kvarts eller aluminium som inte fått möjlighet att smälta helt ut