Skröjbränning
Hej!
Jag använder stenhodslera från Georg&Schneider 933 och 240.
Vad är bästa skröjtempen på dessa leror?
Har lite problem att glasyren kryper på kanterna på mina muggar!
Tänkte kanske att jag ska sänka skröjen lite så att skärven suger mer.
Kan det vara en idé?
Jag skröjar till 950grader.
Vad brukar ni skröjbränna stengodslera i för temp?
Mvh Marie
Stengodslera skall skrönas vid 1000 grader, att det drar sig från kanten beror på glasyren och hur skarp kanten är och så hjälper det inte att skröja vid lägre temperatur
#1: Ja, hur skarp/rund kanten är spelar roll, men hur tunn glasyren blir på kanten beror också på hur högt man kör glasyrbränningen.
Onödigt hög (eller lång) bränning ger mer "avrinning" från kanterna.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-04-25 21:27 av Bo§e
Kanten är avrundad så inte skarp, så jag ska kanske skröja högre!
Har brännt glasyrbrännningar både på 1250grader men även testat 1220grader på vissa av glasyrerna.
Bara köpta glasyrer. Vissa blir bra men några kryper. Kanske tunna glasyrerna lite?
Mvh Marie
Menar du "riktig" krypning, dvs att glasyren flockar sig i tjocka "öar" med nästan helt "naken" skärv däremellan….?
Så kan det ibland bli, om överkanten är alltför hårt svampad. Mer känsligt på vissa leror än på andra…
Om glasyren enbart kryper på överkanten, kan detta vara ett spår att följa upp…
Eller blir glasyren bara tunn på kanterna, utan att flocka sig…?
I så fall beror det troligen bara på överbränning, i grader eller värmearbete, eller båda i kombination…
Kan du visa en bild…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-04-26 11:10 av Bo§e
Ser ut som om glasyren innehåller en del magnesium och kalcium och då blir ytspänningen stor så att den lätt drar sig samman, kan eventuellt avhjälpas med något litiumkarbonat. Underglasyren skall inte påverka på det viset om den är riktigt gjord.
#6: både glasyren och underglasyren är köpta så jag förutsätter att det är ok produkter i allafall.
Men den drar ju ihop sig konstigt i botten på muggen och där är ingen underglasyr under.
Glasyren är från Mayco och undrglasyren från decopottery
Ja det kan ju vara bra saker under riktiga omständigheter men att tro att det inte skulle finnas problematiker bara för att det är köpt är nog att lura sig själv.
Ja precis! Ingen quick fix här inte🤗😅