Keramik iFokus

Keramik

Läst 437 ggr
Ålands folkhögskola
0

Zinkoxid

Jag har några recept på glasyrer som innehåller zinkoxid, men lyckas inte längre med dem eftersom glasyrena 'sväller' i hinken, och det blir omöjligt att glasera tillräckligt tjockt utan att glasyren flagnar.
Jag har prövat med att kalcinera zinkoxiden i skröj temperatur, men glasyren sväller ändå.
Har någon tips om vad man kan göra?

bjorn.lindberg
0

Zinc frittor kan ju va en grej. Kolla digital fire, det fanns lite nyttig info där. https://digitalfire.com/material/zinc+oxide

Alternate names: ZnO, Zincite, Zinc 99 - Digitalfire Reference Library (no ads)
ler
0

Ja det finns en fritta som nästan är ren zinkoxid

Ålands folkhögskola
0

#1: Tack, Digitalfire artikeln tycks visa att problemet blir inte lätt att lösa utan fritta
#2: Tack, jag ska höra med mina leverantörer. Det ser ut som jag får kalkylera om glasyrena.

ler
0

Vem har du som leverantör? Problemet med sådana frittor är att det mest är industrin som använder det så att vanliga leverantörer inte har sådana frittor. Frågan är också om du har plastiska material i glasyren? Om du har det så kan du kanske ändra på dom så du fortfarande kan ha zinkoxiden i glasyren. Om du vill så kan du ge mig receptet så kan jag se på vad som kan vara en bra lösning

bjorn.lindberg
0
Zinc-matt-frit containing a high amount of ZnO for the development of matt and effect-glazes of 1050-1260°C
ler
0

Det står ju inget om hur mycket zink den innehåller?

bjorn.lindberg
0

#6: Nä precis, det var därför jag länkade analysen på glazy, vet inte om den är korrekt dock. Tycker det är lite lustigt att många försäljare inte skriver vad analysen är, känns som en relevant grej att ha med.

ler
0

Det finns zinkfritta med nästan dubbelt så mycket zink

bjorn.lindberg
0

#8: OK trevligt, vad heter den?

ler
0

M9695

bjorn.lindberg
0

#10: Verkar inte vara nåt som går att få tag på nåt enkelt sätt, google hittar inget i vart fall.

ler
0

Nej det är ju det jag skrev, inte tillgängligt för normala keramiker

nyburgaren
0

Har det blivit grädde av glasyren!

Ålands folkhögskola
1

#13: Ja, nästan crême fraiche!
Jag har ett litet experiment på gång. Jag har tillsatt vattenglas (elektrolyt) i glasyren i en skild burk, och ska jämföra hur det sjunker ihop jämfört med den andra. Det såg ganska bra ut direkt jag blandade in, men ska inte utropa att det är en lösning innan jag har testad. Hålla ögonen på tråden om ni är intresserade, jag rapporterar resultatet när jag har bränt en provbit.

Ålands folkhögskola
1

20220519_091649.jpg
Det funkade! Jag fick resultatet jag ville ha efter att jag hade tagit bort så mycket vatten som möjligt, och att ha lagt till vattenglas i glasyren så att den tunnades ut. Resultatet:
20220525_114355.jpg

Ulla
0

Intressant att det funkade.

Fint ägg!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_