Oxidation i elugn
Hej!
Hur gör man rent praktiskt för att få till oxidation i elektriskt ugn?
Har förstått att man i elektrisk ugn bränner i antingen neutral eller oxiderande atmosfär.
Tack på förhand!
Mvh Elin
Jag är inte säker på vad man menar när man säger "neutral" atmosfär….
Kanske någonting man "bara säger"…?
När vi bränner "som vanligt", innehåller ju ugnsluften de ca 21% syre som luften vi andas, och det borde inte kallas neutralt, utan snarare oxiderande…
Och "ox" är ju hur vi brukar benämna sådana vanliga bränningar.
Så, frågan är om det ens går att använda begreppet "neutralt" i de här sammanhangen, eftersom en sänkning av syrehalten innebär reduktion i någon grad…..och är det då inte reduktion vi skall prata om…?
Hur resonerar ni andra…?
Finns det någon "neutral" bränning alls, förutom i våra resonemang…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Här hittade jag info om neutral atmosfär bland annat! :)
Jag fick för mig att neutral atmosfär är utgångspunkten i elektrisk ugn, och att man behöver göra något speciellt för att få till oxidering. Men nu hänger jag med!
Ja det är så som dom skriver, neutral bränning stöter jag på då och då inom industrin, är oftast när man prövar att undvika reduktion i gas eller oljeeldade ugnar. Det finns många stains som inte klarar reduktion men som överlever en neutral bränning.
Där ser man. Jag trodde man bara kunde bränna antingen oxiderande eller reducerande. När man bränner i en vanlig elugn så får man en oxiderande bränning (om man inte aktivt påverkar bränningen på något sätt). Nu får man lära sig något nytt - igen.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#3: Ja, det är lättare att tänka och förstå "neutral" när man försöker undvika reduktion i ugnar med levande eld.
Om man med en elugn försöker uppnå "neutral" atmosfär, måste man ju reducera syret till en viss grad…..och då är det ju per definition en reduktionsbränning…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-06-13 19:55 av Bo§e
I en elugn som inte har lufttillförsel blir det normalt en neutral bränning på grund av att dom ämnen som finns i lera och glasyr tar till sig syret i den luft som finns i ugnen. Det är först i avkylningen som det blir oxiderande på grund av volymminskning av luften som då tar in ny luft.
Intressant! Men kemiskt är det väl bara oxiderande eller reducerande? Det är ju inte som pH där tre varianter sur neutral basisk anges.
Så fort lera och/eller glasyren avger syre till omgivande luft (eller inblandat material för lokal reduktion) reduceras den. Eller?
Hör också neutral ibland men får inte ihop det med kemin. 🤔 Har alltid trott att det i gods & glasyr är samma som oxiderande.
Kan det vara en skillnad på om en (industrin) menar ox eller red på godset eller i luften i ugnen?
Om det är i godset eller ugnen hänger ju ihop, finns det inget fritt omigen så kan det heller inte gå i förbindelse med andra ämnen, det betyder inte att det är reduktion för det krävs ett underskott
#7: Jag brukar tänka så här, I oxiderande har du en buffert med syremolekyler som glasyrer och gods kan ta syre från och oxidera material. I reduktion har du en buffert med kol eller kolmonoxid som finns tillgänglig i fall nåt material vill reducera. I neutral bränning har du varken eller, det finns inte nåt överskott av syre eller kol. Typexemplet är att du bränner med gas och exakt all luft som tillförs går åt för att bränna upp precis all gas, så det du får som atmosfär i ugnen är vatten och koldioxid, inget fritt syre och inget fritt kol.
Så fort lera och/eller glasyren avger syre till omgivande luft (eller inblandat material för lokal reduktion) reduceras den. Eller?
Ja, fast det är lite mer komplicerat (som vanligt alltså), kolla wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Redox