Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramikugnarkeramikugnkeramik
Läst 206 ggr
LottaLandelius
0

Flytt av ugn

Hej, jag undrar om någon känner till en bra flyttfirma, eller vart man nu ska vända sig, för att få hjälp med att flytta en keramik ugn. Den väger ju nästan 300 kg!
Vänliga hälsningar!

Bo§e
0

Vet ju inte var du bor, men om du googlar ordet "flyttfirma" och namnet på din kommun, får du säkert flera uppslag.
Man kan också ringa sitt kommunkontor….de brukar ha koll, och kan säkert tipsa.
När du fått tag på en lämplig firma, glöm inte att påminna dem om att ugnen inte får läggas ner….det vet de säkert inte…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

LottaLandelius
0

#1: Tack för svar, Bosse! Ja att googla flyttfirma har jag kommit på :-) Tänkte att det skulle behöva vara någon speciell sådan för tunga flyttar. Jag har kontaktart flera för offert, men dom tackar nej till den tyngden. Dom som annonserar sig som 'tyngd-flyttare' flyttar jättegrejer med kran, dom kan flytta denna också men tar vansinnigt mycket betalt. Tänkte någon kanske hade något tips här.
Hur som helst, min jakt fortsätter! :-)

Men!! Jag lärde mig att man inte får lägga ugnen ner vid flytt, är det så? Varför då? Min keramik kurs lärare som jag bad om råd inför flytt sa att det var ok? Varför ska man inte lägga den ner?

LottaLandelius
0

#2: Jag bor i Stockholm för resten :-)

Bo§e
0

#2: Det kan variera. Vissa flyttfirmor har sådana resurser, vissa inte. Och så finns det firmor med tunga saker, som pianon, kassaskåp m.m. som specialitet.
Börjar man bara ringa runt, blir man till slut tipsad rätt.

Teglet i ugnar är inte "hoplimmat", utan är bara staplat, nerifrån och upp, och sedan avslutat upptill, med t.ex. ett valvtak.
En ganska "lös" konstruktion m.a.o.
Om man lägger en ugn under transport, finns en ganska stor risk att åtminstone den ena väggen rasar in, helt eller delvis.
Och det är inte bara att "klämma tillbaks" teglet igen. Det kan innebära att man får plocka ner hela ugnen, och bygga upp den från början igen. Massor av jobb….och ugnen blir nog inte riktigt sig lik igen…
Dessutom leder det ofta till elementbyte, eftersom de gamla elementen sällan går att ta bort hela…
Jodå, man kan ha tur, och det kan lyckas…..men om/när detta händer, blir det en påminnelse om varför man varnar för att lägga en ugn under transport.
Så, varför ta den risken…?….insatsen är hög och obehaglig…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-07-15 23:56 av Bo§e
Ålands folkhögskola
0

Jag skulle anlita en lastbil med lyftkran. Låna eller hyra en palltruck så får du ugnen till bilen lätt. Så har jag gjort och flytten var problemfritt.

LottaLandelius
0

Tack så jättemycket för tipsen!