Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramik-bränning
Läst 208 ggr
GertrudRosa
0

Lera bränner fast

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

God lördag. Här kommer jag ingen med lite frågor angående bränning. Jag gjorde precis min första riktiga glasyrbränning med blandat resultat. Så spännande.
Jag gjorde massa olika glasyrprover, för att se hur mina glasyrer jag fått skulle se ut. Gjorde på olika leror också för o se hur dom betedde sig. Min svarta lera (alla är lergods) brände fast sig, detta var de glasyrtester som låg längst ner i ugnen. Men glasyrtesterna med samma lera som låg högre upp brände inte fast, och inte heller testerna som låg längst ner men som var gjorda av annan lera. Jag undrar om någon kan veta vad detta beror på? Sättplattorna hade lite gamla glasyrfläckar så jag tänkte först att det var det men det känns osannolikt att alla fem skulle fastna på grund av det.

Bild nedanför är på den förstörda sättplattan med dom små testerna

ler
0

Vilken temperatur är det bränt på?

Ålands folkhögskola
0

Det kunde vara glasyren som har runnit ner eller inte varit helt putsad på undersidan.
Också om man har torkad på samma svamp utan att ha sköljt svampen tillräckligt ofta kan man ha ett tunnt lager glasyr kvar.
Om det inte var något sådant, verkar det lite mystiskt.
Se om du kan få loss bitarna: ta en träbit, lägga emot tunna kanten på glasyrproverna och slå med en hammare. Du ska slå parallelt med plattan, inte emot den på något sätt. Om du lägger plattan på en bit frigolit minskar du risken för att slå den sönder.
När du får loss ett glasyrprov och tittar under kanske ser du orsaken till att dem fastnade. Berätta gärna i tråden :)

GertrudRosa
0

Tack för svar, öven om mitt svar kommer lite senare nu. Jag pratade med en keramiker som sa att min ugn troligtvis blir varmare nedertill, har inte testat att hacka loss bitarna. Det ska jag göra och återkomma. Jag brände i 1020 för att testa, men leran ska klara 1040 så detta gjorde mig fundersam…