Ugnelement
Skrämmande. Ser ut som någon gång i tiden elementen blev utbytta men personen inte satt tillbaka alla dom där små keramik spik som håller dom på plats 🥺. Jag tror att med varje bränning, pga deras egna vikt, det kommer bara blir värre och värre tills de rasar i sär. Om de även fungerar nu?
- Redigerat 2022-08-09 17:09 av [cbhank]
Enig med föregående, förmodligen har elementen bytts och bara satt dom på plats utan att avlasta dom i deras egen spänning då blir det så där, man måste från början avspänna dom med lite dragande och klämmande så att dom vilar utan att vilja dra sig eller putta ut.
Du behöver få elementen i spåren och spika fast dem. Jag skrev en del om hur man hanterar elementen här: [https://keramik.ifokus.se/discussion/1543781/ugnselement-synpunkter?postId=19865765]()
Så länge elementen är hela, och inte kommer åt varandra, går det naturligtvis att bränna…åtminstone skröj…
Men jag instämmer med alla tre ovanstående inlägg, även om jag gissar att det är litet sent att försöka göra något åt installationen.
Risken är överhängande att tråden går av någonstans, när man "hanterar" den, eftersom det är så många ställen som behöver åtgärdas…
Ett elementbyte är nog nära förestående, och tänk då särskilt på vad som sägs i #2….!
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-08-10 17:31 av Bo§e
Tack för svar! Får höra med Thore om han orkar sätta nya slingor.
Är det en Scandiaugn….?
De har ganska tjock elementtråd, vilket är jättebra när det kommer till livslängd.
Men, den tjocka tråden har också litet mer "muskler", om den skulle vilja dra sig ur spåren…
Vad som sägs i #2 är m.a.o. särskilt viktigt…
"Don't Panic" (Douglas Adams)