Utmaning
Drejade nya saker idag tänkt och planerat i en vecka dags att få ut det ur huvvet! Vilken j….a utmaning! Kulkvarns behållare! Nu har jag inget mästarbrev men det här e en storutmaning! Får slipa in locket i behållaren efter det har torkat! Ska bli spännande och se slurresultat, tänkt mig färhglada färger
Fina…! 🙂
Kommer säkert att fungera bra som kulkvarnsbehållare, men för att bli riktigt tätt, krävs det nog något slags gummipackning….gissar jag….men man skall ju inte vara tvärsäker…🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-11-11 19:46 av Bo§e
Gummipackning måste finnas! Men det gäller att ytorna är helt plana! Får efterslipa när leran torkat! Detta va det knivigaste jag har drejat på årtionde
Ja, det gäller ju att det blir helt plant.
Hur skall locken hållas fast….?
Med en metallstav inskjuten i översta spåret med en rattskruv i mitten på staven som pressar ner locket
Intressant, vad använder du för lera?
#4: Ok, nu fattar jag. Ja, det låter enkelt och praktiskt. 🙂
Och sedan….kulor…?
Blir även dom egentillverkade…?
Litet kuriosa: Bild 1 visar kulor som blev till "automatiskt" när jag beskickade, och lät stänkskålen fyllas alltför mycket, så att spånen letade sig in under drejtallriken, och började jobba runt där nere…
Ibland blev de nästan perfekta (bild 1), men de kunde också bli oregelbundna och mer likna stenar m.m. som kunde användas till allt möjligt (bild 2 & 3)
Men det här skedde slumpmässigt, och det var omöjligt att avsiktligt provocera fram denna kulrullning…
(Fast dessa kulor var mestadels bara "ärtstora"…)
- Redigerat 2022-11-11 20:29 av Bo§e
Leran är cs950 och kulorna är korundsten! Använder kulkvarnen tiil 100gr satser tar för långtid att sikta och endel material har lite klumpar i sig!
25år gammal alkalifritt får också kvarnas!
Normalt så använder man hårdporslin till behållaren och sintrad aluminiumoxid kulor, eller zirkon, flinta eller stålkulor. Tätningen är lättast ned en gummi matta men då måste kanten och locket vara koniska.
#7: Nej, CS950 är givetvis inte lika hårt som industriellt hårdporslin.
Korundkulornas eventuella påverkan på behållaren borde man se ganska snart.
Men om jag får gissa, tror jag att det kommer att gå bra, om behållaren används till de syften som du nämnt.
Det vore ju annorlunda om man tänkt sig absolut kliniska resultat för laboratoriebruk…
Tittade på Biltema.
Deras gummiduk är 1, 2 och 6 mm.
Vilken tjocklek (ungefär) behöver du…?
Ska inte använda dom till att mala ner sten! Utan till småprover och material som ibland är jobbiga att sikta! Har kört prover i egentillverkade behållare i hela mitt verksamma liv!
Bra med tjock duk kan klara tunnare duk om kontaktytorna blir riktigt jämna! Man får göra lite efter arbete på lock och burk där packningen ska ligga
Min gummimatta är tunn. Och om passformen är bra så räcker det med 1-2 mm
CS950 kommer att slitas ner med garanti och smutsa ner glasyren, men det kan ju gå bra ändå.
Sådana spår är det i min också och dom fanns från början
Om inget annat så blir det kanske någon procent effektivare av spåren😀
#21: Ja, förutsatt att kulorna som används har mindre radie än spåren, och inte större….🙂
Nej man köper kulor som är beräknade till behållaren
Könns som jag får börja med köpeglasyr istället!
Om du måste finslipa passningen efter bränning, funderar jag på om sådan här kiselkarbidpasta skulle fungera….?
Funkar säkert hoppas det räcker med inslipning när den har torkat! Vi slipade in vaskproppen till dom saltglaserade vaskarna med kiselkarbid och vatten efter bränningen
Förstår dom e dyra rena hantverket som inte går att massproducera!
Dom blev ju jättefina…! 🙂
Man kanske överarbetar att köra glasyren 4timmar i kvarnen! Mänga har en elektrisk köksvisp som dom kör runt i 2-3 minuter??? Man e påverkad av det förflutna!!!
Det ena utesluter inte det andra.
Ingenting är bättre eller sämre, men man får oundvikligen olika resultat med olika kornstorlek och struktur, helt enkelt….
De råmaterial man köper är ju, relativt sett, ganska grovkorniga, och några timmar i kulkvarnen öppnar nya möjligheter att gå vidare med materialen när kornstrukturen förändras .
Och, färgande oxider ger definitivt en effektivare infärgning om kornen mals ner till mikrostorlek..
Så, jag tycker inte att malningen är att överarbeta….den är bara ännu ett spännande verktyg i verktygslådan….fast numera en aning bortglömt…
🙂
Det blir många glasyrer som faller ut om man inte blandar ämnena ordentligt! Säkert samtliga
Ja, många koppar- och koboltoxider är ganska grovkorniga "direkt från påsen", och det kan vara svårt att få effektiv spridning utan malning….
Har man ingen kulkvarn kan man "riva" dem med vatten i en mortel eller på glasskiva…
Allra bäst om man samriver oxiden med litet av glasyren som den skall ingå i.
- Redigerat 2022-11-26 21:05 av Bo§e
#27: Tjusigt!
#35 Tack! Har fått frågan vad har man en sån till från endel keramiker! Tydligen är man ett utdöende släkte😀😀😀